Rakenna joulupuu tuo iloa yli 2800 vähävaraiselle

Pääkaupunkiseudun seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksellä autetaan tänä jouluna yli 2800 eri ikäistä kaupunkilaista.

Rakenna joulupuu kerays1  2018 lukkari_M.jpg

Rakenna joulupuu -keräyksessä valtaosa saaduista lahjoituksista on ollut erilaisia lahjakortteja.

Heistä iso osa on vähävaraisten perheiden lapsia, nuoria, pienituloisia yksinhuoltajia ja perheitä. Keräyksellä autetaan myös vanhuksia, työttömiä ja yksinäisiä.

Valtaosa saaduista lahjoituksista on ollut erilaisia lahjakortteja. Keräyksen kautta on jaettu muun muassa tavaralahjoja, ruokalahjakortteja ja aikalahjoja. Ennen joulua diakoniatyöntekijät jakavat lahjakortit ja lahjat apua tarvitseville.

Vantaalla Rakenna joulupuu -keräyksen kautta lahjoitettiin lapsille 330 joululahjaa. Ruokalahjakortteja kertyi jaettavaksi noin 200. Tänä vuonna uutena vaihtoehtona olivat aikalahjat eli lahjakortteja yhteisiin elämyksiin, kuten elokuviin tai seikkailupuistoihin. Niitä vantaalaiset lahjoittivat kanssakaupunkilaisilleen reilut 200 kappaletta.

- Olemme panneet merkille, että ilmassa on paljon iloa. Antamisen iloa, kun ihmiset tuovat lahjoja ja saamisen iloa ihmisten noutaessa lahjoja, diakoni Irma Liljeström Rekolan seurakunnasta sanoo.

Helsingin seurakunnissa lahjoja ja lahjakortteja kertyi noin 1500. Espoossa ja Kauniaisissa niiden määrä oli yhteensä 578.

Seurakuntien diakoniatyöntekijöiden näkemä avun tarve on todellinen vuodesta toiseen. Heidän mukaansa lisääntyneet toiveet ja tarpeet kertovat perheiden vähävaraisuudesta ja elämän kuormittuneisuudesta. Myös joulun lahja- ja ruokaperinteet lisäävät taloudellisia paineita, sillä pienituloisilla rahat eivät tahdo riittää ylimääräisiin ostoksiin.

Joulun tavat ja perinteet luovat taloudellisia paineita

- Avunhakijoiden määrä on kasvanut jo pitkin vuotta. Monelle tulee stressi sukulaisjoulun järjestämisestä, jos ei ole mitään tarjottavaa, tai etävanhempi voi saada lapsensa luokseen jouluksi ja itse elää kuitenkin jatkuvasti vain toimeentulotuella, diakoni Tiina László Vantaankosken seurakunnasta kertoo.

- Ihmiset elävät kädestä suuhun, ja esimerkiksi aktiivimalli on rokottanut monia. Jotkut joutuvat vippikierteeseen: kun kaverilta lainataan, se on ihan pakko maksaa, koska tämä verkosto on monen vihoviimeinen turvaverkko ja useimmat kaverit ovat yhtä vähävaraisia kuin itsekin.

Tiina Lászlón mukaan avustusjärjestelmä vaatii avunhakijoilta paljon osaamista ja aktiivisuutta.

- Nykysysteemistä puuttuu kaikki jousto. Kaikilla ei ole samoja avuja selviytyä tukiviidakossa ja tukijärjestelmiä on koko ajan etäännytetty. Esimerkiksi jos saat Kelan toimeentulotuesta kielteisen päätöksen, pitäisi ymmärtää kääntyä sosiaalitoimen puoleen hakemaan täydentävää toimeentulotukea. Ennen avunhakijoilla oli enemmän suoria kontakteja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Palveluiden etääntyminen osuu kaikkein heikoimpien taitoihin, Tiina László sanoo.

Rakenna joulupuu -keräys käynnistyi pääkaupunkiseudun seurakunnissa ensimmäisenä adventtisunnuntaina 2. joulukuuta. Silloin saattoi jumalanpalvelusten yhteydessä käydä hakemassa lahjatoiveen Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kirkkojen joulupuista. Yhteisöt ja yksityishenkilöt ovat osallistuneet keräykseen myös muilla tavoin. Esimerkiksi Espoossa, Olarin seurakunnassa Chapple Iso Omenan hyväntekeväisyysbrunssin tuloista puolet eli 495 euroa lahjoitettiin Rakenna joulupuu -keräykseen.

- Tämän lisäksi pianisti Paavali Jumppanen lahjoitti koko konserttinsa tuoton eli 1350 euroa diakoniatyölle vähävaraisten perheiden lahjakortteihin ja Olarin Lions Club lahjoitti 1500 euroa keräykseen, kansainvälisen työn sihteeri Markus Silvola Olarin seurakunnasta kertoo.

- Auttamishalua on ollut paljon. Ihmiset ovat tuoneet mielellään myös muita lahjoituksia kuten elintarvikkeita ja villasukkia annettavaksi vähävaraisille. Toiset ovat toteuttaneet parikin toivetta ja muutama isompi porukka on ostanut lahjan porukalla, diakoni Elisabeth Bariskin Helsingin Haagan seurakunnasta kertoo.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ev. lut. seurakuntien joulukampanja.

2018-12-19 10:35:00.0