Aalto-yliopistossa toimii kolme yliopistopappia

Aalto-yliopisto ja Espoon seurakunnat allekirjoittivat yhteistyösopimuksen yliopistopappien toiminnasta 21. maaliskuuta. Aalto-papit ovat osa yliopiston hyvinvointiammattilaisten verkostoa. Työnkuva vaihtelee keskusteluavusta ja työnohjauksesta ukulele-kerhoon ja sururyhmiin.
Sopimus allekirjoitettiin Dipolin remontoiduissa tiloissa.

Sopimus allekirjoitettiin Dipolin remontoiduissa tiloissa. Kuva: Eija Harju

Aalto-yliopisto ja Espoon seurakunnat allekirjoittivat 21.3. yhteistyösopimuksen yliopistopappien toiminnasta Otaniemen kampuksella. Sopimus päivitettiin vastaamaan nykytilannetta, jossa koko Aalto-yliopiston toiminta on siirtynyt Otaniemeen. Sopimuksen allekirjoittivat Espoon seurakuntien yhteisen seurakuntatyönpäällikkö Eero Jokela ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

- Tarjoamme tukea sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Palvelumme ovat kaikkien käytettävissä vakaumuksesta tai uskontokunnasta riippumatta, johtava oppilaitospastori Juha Lassila kertoo.

Ilkka Niemelä arvostaa pappien läsnäoloa ja heidän työtapaansa kampuksella.
- Oppilaitospapit ovat helposti lähestyttäviä. He rikastuttavat osaamisellaan yhteisöämme sekä auttavat ja tukevat myös eri maista tulleita opiskelijoitamme ja henkilökuntaa ymmärtämään kulttuuriamme, hän toteaa.

Hyvinvoinnin ammattilaisia

Aalto-papit ovat osa yliopiston hyvinvointiammattilaisten verkostoa. Esimerkiksi viime syksynä aloittaneessa Starting Point of Wellbeing -kokeilussa papit ovat mukana muiden Aallon hyvinvointitoimijoiden tavoin. Ajatus on, että opiskelijalla on mahdollisuus paitsi tulla kohdatuksi, saada myös tukea ja neuvontaa yhdeltä luukulta ilman ajanvarausta, kertoo oppilaitospastori Anu Morikawa.

Aalto-yliopiston työsuojelun ja turvallisuuden päällikkö Seija Piiponniemi-Lahti kertoo, että Aalto-papit ovat yksi hänen tärkeistä kumppaneistaan.
- Hyvin usein keskustelen oppilaitospapin kanssa hyvinvoinnista ja sen tilasta yhteisössämme. Hyvinvointi on tärkeää, sillä se rakentaa turvallisuutta, hän sanoo.

Myös kriisitilanteissa papeista on ollut iso apu. Esimerkiksi työntekijän yllättävän kuolemantapauksen yhteydessä papit ovat mukana yksikössä purkamassa tilannetta, Aalto-yliopiston HR-asiantuntija Anne Petroff sanoo. Hän kokee, että papit ovat toimineet erittäin hyvin diversiteetiltään kirjavassa Aalto-yhteisössä.

Anne Petroff kiittää pappien mukanaoloa ja panostusta Aallon erilaisissa tapahtumissa.
- He ovat olleet toteuttamassa esimerkiksi Aalto Wellbeing Weekiä syksyisin, järjestäneet joululaulutapahtumia ja retriittejä. Tarpeen mukaan he toimivat henkilökunnan työnohjaajina. Keskustelut Aalto-pappien kanssa ovat aina luottamuksellisia.

Keskusteluapua opiskelijoille

Opiskelijoiden kanssa pappien työ painottuu keskusteluapuun niin yksilöiden kuin pariskuntien kanssa.

- Aika usein keskustelut sivuavat ihmissuhteita. Yliopistopapin luo voi kuitenkin tulla juuri niiden kysymysten kanssa, jotka itselle ovat tärkeitä ja joihin kaipaa keskustelukumppania, oppilaitospastorit sanovat.

Ryhmätoimintaa järjestetään tarpeen mukaan. Parhaillaan käynnissä on ilmastoahdistusta käsittelevä ryhmä, joka järjestetään yhdessä opintopsykologin kanssa. Suosittu on ollut myös ukulele-kerho, jota vedetään yhdessä seurakuntien yhteisömuusikon kanssa. Sururyhmille nousee tarvetta aina silloin tällöin.

Aalto-pappien työnäkynä on toimia osana yhteisöä ja olla siellä, missä tarvitaan.

- Olemme mukana siinä, mitä yliopisto muutenkin tekee. Toisaalta olemme myös vähän ulkopuolinen ja neutraali taho, jonka puoleen voi juuri siitä syystä olla helppo kääntyä, oppilaitospastori Jenny Vainio kuvaa.

Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on mahdollisuus kääntyä yliopistopappien puoleen myös hengellisissä kysymyksissä. Tuttu yliopistopappi kutsutaan esimerkiksi häihin papiksi ja onpa joku saanut kasteenkin yliopiston päärakennuksen juhlatilassa.

Työ on innostavaa, motivoivaa ja eteenpäin katsovaa.

- Opiskelijoiden kanssa saan olla mukana merkittävissä elämänpohdinnoissa. Se on todella palkitsevaa. On myös ilo olla mukana yliopistoyhteisössä, jossa ajatellaan suuria ja tehdään töitä paremman maailman puolesta, Jenny Vainio sanoo.

Otaniemessä on ollut seurakuntien oppilaitostyötä vuodesta 1957, jolloin Otaniemen kappeli valmistui. Aluksi kaikki työ keskittyi kappelille, mutta vähitellen papit siirsivät näkökulmansa yliopiston arkipäivään.

Espoon seurakunnilla on tällä hetkellä neljä oppilaitospappia ja yhteisökanttori, joka toimii myös oppilaitoksissa. Aalto-yliopiston lisäksi he työskentelevät myös muissa Espoon oppilaitoksissa eli Omniassa, Laurean ja Metropolian ammattikorkeakouluissa, Kelloseppäkoulussa ja Ammattioppilaitos Livessä. Esbo svenska församling vastaa toiminnasta Solvallan urheiluopistossa ja Axxell Överbyn puutarhakoulussa.

Fri Mar 22 14:15:00 EET 2019