Ekopaasto: Rasmus Tillander luopuu toivottomuudesta

- Lupaan paaston aikana luopua passiivisuudesta, velttoudesta ja toivottomuudesta, Rasmus Tillander kertoo.
Rasmus Tillander seisoo Espoonlahden kirkon kallioilla Ekopaasto-kyltti kädessään.

Rasmus Tillanderin mielestä nyt tarvitaan ilmastovallankumous.

- Lisäksi lupaan parhaani mukaan nostaa esiin niitä vääryyksiä, laiminlyöntejä ja rakenteellisia ongelmia, jotka ovat saattaneet meidät tähän liemeen, teologian ja valtiotieteen opiskelija Rasmus Tillander toteaa.

Paaston aikana hän toivoo löytävänsä taistelutahtoa, joka voisi edistää sitä, että sademetsien hakkaajat saatetaan oikeuden eteen, suurpääoma laitetaan vastuuseen ilmastorikoksistaan ja että hallitukset Suomessa ja ympäri maailmaa eivät voisi enää sulkea silmiään ilmastomuutoksen tuhoilta.

Rasmus Tillander on myös Espoonlahden seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja ja Espoon yhteisen kirkkovaltuuston jäsen. Paastoa pohtiessaan hän siteeraa Jesajan kirjaa:

"Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi."

Rasmus Tillander luottaa tietoon ja sen levittämiseen kannustaessaan muita ihmisiä ryhtymään käytännön tekoihin ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Hänen mielestään tällä hetkellä tarvitaan ilmastovallankumous.

- Vaikka alttius luopua asioista on tärkeää, keskeisintä ilmastonmuutoksen torjumisessa ei ole se, että joku syö vähemmän lihaa tai lentää vähemmän tai kierrättää vähän enemmän. Vuoden 2017 CDP:n kasvihuonepäästöraportin mukaan yli puolet maailman kasvihuonekaasupäästöistä on alle 25 yrityksen vastuulla, hän sanoo.

Pääsiäisenä hän saattaa ehkä mennä pääsiäisyön messuun Espoonlahden kirkkoon. Hän toivoo messulta viimevuotista enemmän iloa.

- Muutoin ajattelin nauttia harvinaisesta hengähdystauosta kiireisen elämän keskellä, Rasmus Tillander kertoo.

Paasto ja ekopaasto alkoi keskiviikkona 6.3. ja päättyy pääsiäiseen, jota vietetään 21.4. Espoon seurakunnat julkaisevat paaston aikana eri ihmisten paastolupauksia kirkon Ekopaasto-kampanjaan liittyen.

Paaston ja pääsiäisajan tapahtumat Espoon seurakunnissa

#ekopaasto #kirkkoespoossa #kirkkosuomessa #ilmastonmuutos #hiilijalanjälki #kasvihuonepäästöt #ilmastovallankumous

Teksti ja kuva: Eija Harju

Wed Apr 03 06:00:00 EEST 2019