Ekofastan: "Vegemat för en sundare planet?”

– Jag lovar att jobba för ett bredare urval av vegetarisk mat vid församlingens tillställningar, säger Kira Ertman, kyrkoherde i Esbo svenska församling.
Kira Ertman Ekopaasto 2019 web1200X800px by EHarju_L.jpg

– Vegetarisk mat är ett sätt att minska kolavtrycket. Matproduktion kräver mycket energi, så genom att äta klimatsmart kan man minska sitt fotavtryck och på det sättet dra sitt strå till stacken för att vi ska ha en sundare planet.

Även där hemma har vi börjat fundera på våra matval. Egentligen borde jag gå på en vegekurs på Arbis för att hitta inspiration och nya idéer till matlagningen. I vardagen behövs enkla och snabba recept som även smakar för småbarnen. Allra svårast känns tanken på att ge upp alla ostar, jag älskar olika sorters ostar!

– Matsvinnet är också en sak som vi borde fästa vår uppmärksamhet på. Det är ibland svårt att uppskatta hur många personer som kommer till en tillställning, men vi gör så gott vi kan i samråd med husmödrar, kökspersonal och församlingssekreteraren.

Påsken inleder Kira med mässa i Olars kyrka på skärtorsdagens kväll. Långfredagen ska få vara lång och stilla lördagen lugn, men på påskdagen ska det firas med församlingen och familjen.

Fastan och ekofastan började på onsdag 6.3 och avslutas på påskdagen 21.4. Under fastan publicerar Esbo församlingar olika människors fastelöften i anslutning till kyrkans Ekofastakampanj.

2019-04-10 06:00:00.0