Diakonian päivää vietetään 2.9. – Espoon diakoniatyö auttaa joka päivä

Espoon seurakuntien diakoniatyöntekijät viettävät diakonian viran päivää maanantaina 2.9. eri puolilla Espoota.
Minna Kovalainen

Diakoni Minna Kovalainen työskentelee Espoon seurakunnissa kehitysvammaisten parissa. Kuva: Reija Hirvonen

Diakoniatyöntekijät ovat tosielämän supersankareita. He toimivat armon, oikeudenmukaisuuden ja hyvän tekemisen puolesta.

Espoolainen diakonia kohtaa päivittäin satoja ihmisiä. Kuuden seurakunnan alueella toimii yhteensä 48 diakoniatyöntekijää, jotka kohtaavat vuoden aikana tuhansittain erilaisia espoolaisia monenlaisissa tilanteissa. Seurakuntien diakoniatyön tavoitteena on toimia ihmisten tukena, niin ettei kenenkään tarvitsisi kantaa taakkaansa yksin. Diakoniassa ei kysytä kirkon jäsenyyttä tai uskonnollista kantaa, vaan avun tarvetta.

Diakoniatyöntekijät kohtaavat ihmisiä varsinaisen vastaanoton lisäksi kodeissa, laitoksissa, diakonialounailla ja -tapahtumissa sekä ryhmätoiminnassa. Espoon seurakunnissa toimii lähes 250 erilaista ryhmää, joissa on mahdollisuus vertaistoimintaan. Kuukausittain tehdään retkiä ja vuosittain useita erityyppisiä leirejä espoolaisia varten. Diakoniatyön piirissä toimii myös aktiivisesti noin 800 vapaaehtoista.

Tärkeimmät syyt ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijään ovat taloudelliset huolet, terveyden ja sairauden kysymykset sekä ihmissuhdeongelmat. Diakonia auttaa myös päihde- ja mielenterveysongelmissa sekä toimii vankien tukena. Myös hengellisiä kysymyksiä käsitellään. Vaikka suoralla taloudellisella tuella onkin ihmisen elämässä suuri merkitys, on taloudellinen avustaminen vain osa diakoniatyötä.

Valtakunnallinen D-day – diakonian viran päivä

D-dayta – Diakonian viran päivää vietetään maanantaina 2.9. Päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Juhlapäivänä diakonian virkaan vihittyjä kehotetaan käyttämään vihreää virkapaitaa tai diakonissan pukua.

Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön. Vihkimys diakonian virkaan "palvelemaan Kristuksen kirkkoa aina ja kaikkialla" on kantanut heitä ja kantaa myös tämän päivän diakoniatyöntekijöitä.

Diakonian päivä näkyy somessa aihetunnisteilla #superdiakonia #diakonianpäivä

Thu Aug 29 13:24:00 EEST 2019