Etsi joulun tähteä – Espoon seurakunnat jakavat joulukalentereita

Espoon seurakunnat ovat jo muutaman vuoden ajan lähettäneet jäsenilleen postitse joulukalenterin. Postilakon vuoksi tämä ei ole tänä vuonna mahdollista, joten kalentereita voi noutaa kirkoilta, seurakuntien toimipisteistä sekä joistakin muista jakelupaikoista, mm. Espoon kaupungin asiointipisteistä. Kalenteritoimitukset ovat valitettavasti jonkin verran myöhässä; päivittyvä lista joulukalenterien jakelupaikoista on uutisen lopussa.
Lumilyhty

Pääkaupungin seurakunnat jakavat joulukalenterin yhteistyössä jo neljättä kertaa. Joulukalenterin luukuista paljastuu kuvia ja tekstejä, jotka sanomallaan kuljettavat etsimään joulun tähteä.

Kuvituksen kalenteriin teki kuvittaja Maria Sann, joka piirsi keskeiseen osaan kolme tietäjää, joulutähden ja kirkkolaivan.

– Kuvitukseen toivottiin tiettyjä kristillisiä elementtejä, mutta myös arkisuutta, asioita lähellä ihmisen elämää. Monellehan kristilliset joulun symbolit tulevat kotiin koristeiden muodossa, ja niin ne tulevat joulukalenterissakin, kertoo kuvittaja.

Joulukalenteri on suunniteltu ilahduttamaan yhtä lailla lapsia kuin aikuisiakin. Lisäksi joulukalenteriin avautuu uusi ulottuvuus sosiaalisessa mediassa.

– Paperikalenteri kuvineen ja teksteineen on vain yksi taso, ja sosiaalisen median joulukalenterilla on vahva merkitys kokonaisuudessa. Somessa paperikalenterista aukeavat pienet kuvat saavat merkityksen taas uudessa yhteydessä, ja myös tekstin merkitys korostuu, kuvittaja Sann jatkaa.

Suomenkieliset tekstit on laatinut runoilija Elina Salminen. Ruotsinkieliset tekstit on laatinut toimittaja, kirjailija Sofia Torvalds ja englanninkieliset pastori Hans Krause.

Alla lista joulukalenterin jakelupaikoista (kalenteritoimitukset osaan paikoista ovat valitettavasti viivästyneet, lista tarkentuu ja täydentyy vkon 48 aikana):

Kauppakeskus Sello, 1. krs aukio, esiteteline liukuportaiden vieressä

Leppävaaran kirkko, Veräjäkallionkatu 2 (1.12. alkaen)

Uuttu, Lintukulma 2 (27.11. alkaen)
Lasten kappeli Arkki, Leppävaarankatu 7 B, 3. krs. (27.11. alkaen)

Karakappeli, Karakalliontie 12 (27.11. alkaen)
KilonRisti, Vanha raide 1 (27.11. alkaen)

Perkkaan kappeli, Upseerinkatu 5 (27.11. alkaen)

Leppävaaran seurakunnan toimisto, Stella business park, Lars Sonckin kaari 16, Terra-talo, 4.krs (27.11. alkaen)

Chapple, Iso omena, 2.krs (Piispansilta 11). Avoinna ma–ke 9.30–20, to–pe 9.30–21, la–su toiminnan mukaan. P. 09 8050 7700.

Olarin kirkko, Olarinluoma 4. Avoinna ma–pe klo 10–16, la toiminnan mukaan, su klo 9–15. Vahtimestari p. 09 8050 7751.

Matinkappeli, Liisankuja 3. Avoinna toiminnan mukaan. Vahtimestari p. 09 8050 7911.

Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8
Soukan kappeli, Soukankuja 3
Iivisniemen seurakuntakoti, ostari
Kaskikappeli, Kaskipiha 5
Mäntykappeli, Mäntytie 27
Kauppakeskus Pikkulaiva (K-kaupan ja apteekin kulma)
Yhteispalvelupiste, Pikkulaiva
Kauppakeskus Liila (tuulikaappi, Lidlin puolen sisäänkäynti)

Kirkonkymppi, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan toimisto, Kirkkokatu 10

Espoon tuomiokirkon seurakuntatalo, Kirkkoranta 2
Suvelan kappeli, Kirstintie 24

Auroran kappeli, Heiniemenpolku 1

Kalajärven kappeli, Ruskaniitty 3

Kauklahden kappeli, Kauppamäki 1

Viherlaakson kappeli, Viherkalliontie 2

Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6

Kauniaisten kirkko, Kavallintie 3, Kauniainen

Kalenteria on jaossa myös Espoon kaupungin asiointipisteissä

Ruotsinkieliset kalenterit jaetaan Kyrkpressenin adventtilehden välissä, mutta niitä on jaossa myös Esbo svenska församlingin tilaisuuksissa. Käsijakelussa on myös englanninkielisiä kalentereita.

Lisätietoja:

Espoon seurakuntayhtymän viestintäpalvelut, viestinta.espoo@evl.fi

Kalenterien jakopaikat muualla pääkaupunkiseudulla reaaliaikaisesti:

Kauniainen: www.kauniaistenseurakunta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Helsinki: www.helsinginseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vantaa: www.kirkkovantaalla.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-11-20 16:43:00.0