Rakenna joulupuu -keräyksellä helpotetaan pienituloisten joulua

Rakenna joulupuu -keräys käynnistyy pääkaupunkiseudun seurakunnissa pääosin ensimmäisenä adventtisunnuntaina 1. joulukuuta.

Kirkossa olevaan, kynttilöin valaistuun kuuseen on ripustettu Rakenna joulupuu -kortti.

Rakenna joulupuu -keräys alkaa Espoon seurakunnissa ensimmäisenä adventtina. Kuva: Marianna Siitonen

Silloin voi jumalanpalvelusten yhteydessä käydä hakemassa lahja- tai lahjakorttitoiveen Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kirkoilla olevista joulupuista. Keräyksellä autetaan esimerkiksi pienituloisia lapsiperheitä, vanhuksia, työttömiä, opiskelijoita ja yksinhuoltajaperheitä.

Rakenna joulupuu -keräyksellä halutaan helpottaa pienituloisten joulunviettoon liittyviä taloudellisia paineita. Vähävaraiset perheet eivät pysty täyttämään välttämättä yhtäkään lasten toivetta

- Ennen joulua avunpyyntöjä ihmisiltä tulee joka vuosi paljon. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleville joulun järjestäminen tuo ylimääräistä huolta ja stressiä. Monet hakevat avustusta vain joulun alla, vaikka tarvetta olisi muulloinkin, diakoni Minna Maijanen Espoonlahden seurakunnasta toteaa.

Keräys tarjoaa kenelle tahansa konkreettisen ja helpon tavan auttaa ja ilahduttaa lähimmäisiä. Viime vuonna Rakenna joulupuu -keräyksellä muistettiin lahjalla tai lahjakortilla yli 2800 pääkaupunkiseudulla asuvaa.

Leppävaaran seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Petri Lehtisalo toteaa, että suurin osa ihmisten tuloista menee asumiseen, opiskelutarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Rahaa ei juurikaan jää asioihin, jotka tuottavat iloa arkeen tai juhliin.

- Valistuneena ihmisenä veikkaan, että erityisesti lapsiperheköyhyys on lisääntynyt, hän sanoo.

Helsingin seurakunnissa arvellaan, että aiempaan verrattuna lahjakorttipyyntöjä tulee tänä vuonna enemmän.

Elämyslahjalla yhteistä tekemistä perheille

Rakenna joulupuu -keräyksen pääpaino on siirtynyt tavaroista erilaisiin lahjakortteihin. Vantaan seurakunnissa perheille halutaan tarjota erityisesti elämyslahjakortteja.

- Monella vähävaraisen perheen lapsella ei ole mahdollisuutta päästä kylpylään, seikkailupuistoon tai leffaan. Rakenna joulupuu -keräyksessä lahjan antajalla on mahdollisuus sponsoroida perheiden yhteistä tekemistä ja pieniä elämyksiä. Elämyslahjakortti on helppo ja ekologinen tapa ilahduttaa ja tarjota oman alueen vähävaraiselle perheelle vaikka Heureka-retki, SuperPark-päivä tai yhteinen leffailta. Vantaalla on lasten lahjoissa siirrytty lähes kokonaan elämyslahjoihin. Niitä kerätään tänä vuonna Tikkurilan, Korson, Hakunilan, Vantaankosken ja Rekolan seurakunnissa, johtava diakoniatyöntekijä Saara Huhanantti Tikkurilan seurakunnasta kertoo.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ev. lut. seurakuntien joulukampanja.

Rakenna joulupuu -keräys Espoossa: Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Rakenna joulupuu -keräys pääkaupunkiseudulla:Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-11-22 10:08:00.0