Ystäviä yksinäisille – Espoon seurakunnat ovat välittäneet ArkiYstäviä 50 vuotta

Tänä vuonna juhlitaan ArkiYstävä-toiminnan juhlavuotta. Espoon seurakunnat ovat välittäneet ystäviä yksinäisille 50 vuoden ajan.
Kuva Aarne Laasonen_S.jpg

Toiminta käynnistyi Tapiolan seurakunnassa vuonna 1970 nimellä Lähimmäispalvelu.

- Kaikki lähti liikkeelle seurakuntalaisten halusta auttaa. Tuolloin Espoossa ei vielä ollut järjestöjä tai muita, jotka olisivat auttaneet päihde- ja mielenterveysongelmaisia, kertoo Merita Hietanen, Tapiolan seurakunnan vapaaehtoistyön koordinaattori.

1970-luvulla lähimmäiset kävivät tapaamassa etenkin vanhuksia ja asunnottomia alkoholisteja. Tuolloin syntyi myös nuorisodiakoniaryhmä, jonka kautta nuoret vierailivat nimikkovanhusten luona.

Parisataa ArkiYstävää

Tällä hetkellä Espoon seurakunnissa toimii yli 200 ArkiYstävää. He ovat vapaaehtoisia, jotka ulkoilevat säännöllisesti esim. ikääntyneen kanssa, toimivat näkövammaisen kaverina, maahanmuuttajan tai mielenterveyskuntoutujan tukena tai lapsiperheen varavaarina.

- Ystäväpyyntöjä ja vapaaehtoisia tulee tällä hetkellä sopivasti. Uusia vapaaehtoisia kaivataan kuitenkin aina. Etenkin Leppävaarassa on vapaaehtoisista pulaa.

Arkiystäväksi pääsee ottamalla yhteyttä oman seurakuntansa yhdyshenkilöön. Perehdytyskursseja järjestetään vuosittain, mutta toiminnan voi aloittaa myös työntekijän opastuksella. Diakoniatyöntekijä on aina mukana vapaaehtoisen ja ystävää kaipaavan ensimmäisessä tapaamisessa.

- Tyypillisimmin meillä kaksi ihmistä löytävät toisensa ja kemiat natsaavat. Aika hyvin ensimmäisen kohtaamisen perusteella jo tiedän, miten homma käynnistyy. Toki kartoitamme myös etukäteen molempien menneisyyttä, harrastuksia ja koulutusta ja yritämme löytää samankaltaiset toisilleen.

Ystävyys voi kestää hautaan asti

Yleensä ArkiYstävyyteen sitoudutaan vähintään vuodeksi, mutta alkuun pääsee jo 1–3 kuukauden kokeilujaksolla, jolloin molemmat voivat tunnustella, miltä uusi ihmissuhde tuntuu. Usein suhde kestää vuosia.

- Yli kymmenen vuoden suhde ei ole harvinaisuus. Arkiystävyys voi kestää elämän loppuun asti. Usein ArkiYstävä on vielä mukana hautajaisissa omaisten pyynnöstä. Hänestä on tullut vanhukselle niin tärkeä.

To 16.1. klo 13–15 vietetään Tapiolan kirkolla ArkiYstävät 50 vuotta -juhlaa. Juhlassa käydään läpi toiminnan historiaa ja tunnelmia vuosikymmenten varrelta sekä uusia suuntauksia. Puhujina vapaaehtoisia sekä diakoniatyöntekijät Elli Korpela, Ilona Rasila ja Reijo Räisänen. Tammikuun ajan Tapiolan kirkon aulassa voi myös tutustua valokuvanäyttelyyn ArkiYstävä-toiminnasta.

Teksti: Laura Vähäsarja. Kuva: Aarne Laasonen.

Thu Jan 09 15:12:00 EET 2020