Filosofi Maija-Riitta Ollila: ”Tekoäly muokkaa ihmisyyttämme”

Miten kokemuksiimme vaikuttaa tekoälyn kaikkialle ulottuva valvonta? Mitä tapahtuu inhimilliselle vuorovaikutukselle, jos seksiroboteista tulee kodinkoneita? Filosofi Maija-Riitta Ollila aloittaa Leppävaaran kirkolla 22.1. mielenkiintoisen luentosarjan ”Hengellisyys 2020”.

750 OLLILA_S.jpg

Leppävaaran seurakunnan neliosainen luentosarja Hengellisyys 2020 alkaa filosofi, VTT, Maija-Riitta Ollilan syväluotaavalla katsauksella aikamme suureen ilmiöön: teknistymiseen ja tekoälyyn.

Ollila on vakuuttunut siitä, että ympäröivä tekoäly ja tekniikka muuttavat ihmistä.

- Käyttämämme välineet muuttavat toimintatapaamme ja vähin erin luonnettamme. Some-käyttäytyminen on yksi esimerkki muutoksesta, jonka väline voi tuottaa, ellemme itse päätä ottaa käytöstämme tietoiseen hallintaan. Viestinnän nopea rytmi voi saada alkukantaiset tunnereaktiot jylläämään, kuvaa Ollila.

Miten konehoiva vaikuttaa käsitykseemme rakkaudesta?

Hengellisyyys ja ihmisyys 2.0 -luennolla pureudutaan teknologian ja ihmisyyden suhteeseen monesta eri näkökulmasta. Vastausta haetaan myös kysymykseen, miten hengellisyys koetaan yhä teknistyvässä maailmassa.

- Muuttaako konehoivan yleistyminen käsitystämme lähimmäisenrakkaudesta? Tai kaventuuko oppilaan tunne-elämä, kun opettajana on robotti? Vai seuraako tekoälysovellusten käytöstä kokonaan uusi aika, jolloin ihmiset pääsevät tekemään merkityksellisiä asioita yltäkylläisyyden vallitessa, kysyy filosofi.

Luennolla Ollila pohtii, voiko teknologia tuottaa parannellun version ihmisestä, joka kykenee esimerkiksi ratkaisemaan ilmastonmuutoksen ja eriarvoisuuden ongelmat.

- Kun geeniteknologiaa sovelletaan uusin tavoin, muokataan samalla ihmisyyttäkin. Tuleeko meistä kaikin puolin suurenmoisempia vai menetämmekö jotakin inhimillisyydestämme?

Hengellisyys 2020 -luentosarja

Kerran kuukaudessa ke klo 18 Leppävaaran kirkolla, Veräjäkallionkatu 2. Ilta alkaa noin 50 minuutin mittaisella luennolla. Lopuksi yleiskeskustelua ja kahvitarjoilu. Vapaa pääsy. Järj. Leppävaaran seurakunta.

Hengellisyys ja ihmisyys 2.0 ke 22.1. klo 18 Leppävaaran kirkko. Filosofi, VTT Maija-Riitta Ollila.

Pyhiinvaellus rukouksena ke 18.3. klo 18 Leppävaaran kirkko. Ortodoksiprofessori ja pappismunkki Serafim Seppälä.

Meditaation maailmat – Krishnaa, Buddhaa vai Kristusta? ke 29.4. klo 18 Leppävaaran kirkko. Asiantuntijat Pekka Y. Hiltunen ja Jyri Komulainen.

Liturginen tanssi rukouksena ke 27.5. klo 18 Leppävaaran kirkko. TM, pyhän tanssin ohjaaja Tiina Sara-aho.

www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat/2020-01-22/hengellisyys-2020-hengellisyys-ja-ihmisyys-2.0

Teksti: Laura Vähäsarja. Kuva: Jonne Räsänen.

Wed Jan 15 11:23:00 EET 2020