Uutta messumusiikkia Olarin kirkon messussa 9.2.

Olarin kirkon jumalanpalveluksessa 9.2.2020 saa kantaesityksensä säveltäjä Alex Freemanin tuore messusävellys Missa Brevis.

Candomini-kuorolaiset vilkuttavat.

Candomini-kuorolaisia. Kuva: Viena Kangas.

Teoksen kantaesittävät espoolaiset kuorot Candomino ja CandoMini kuorokelloyhtyeen säestämänä. Musiikin johtavat Esko Kallio ja Viena Kangas.

Messu on muutenkin tavallista juhlavampi, kun sen yhteydessä siunataan Olarin seurakunnan uusia työntekijöitä tehtäväänsä. Messun liturgi ja saarnaja on kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja, avustava pappi Kimmo Ansamaa ja kanttori Mikko Niinikoski.

Kahdeksanosainen Missa Brevis on rakenteeltaan erityislaatuinen, että kuorojen on mahdollista esittää sen osia yhdessä tai erikseen kunkin tilaisuuden tarpeen ja olosuhteiden mukaan. Teos on suomenkielinen, messuyhteyteen tarkoitettu ja sitä voivat esittää sekakuorot, lapsikuorot ja nämä kaksi yhdessä.

Missa Brevis on Candominon ja CandoMinin tilausteos. Ajatus suurkuoroteoksesta syntyi pari vuotta sitten kuoronjohtajien Esko Kallion ja Viena Kankaan pohtiessa, miten hienoa olisi päästä toteuttamaan yhdessä jotain suurta  teosta. Sekakuoron ja lapsikuoron yhdistelmälle on sävelletty vähän ohjelmistoa. Ajatus suurimuotoisemman teoksen tilaamisesta tälle kokoonpanolle syntyi vähän Candominon 50-vuotisjuhlakonsertin jälkeen, vuonna 2017, kun kyseiseen konserttiin Candominolle tilattu Freemanin Sateen jälkeen sai innostuneen vastaanoton.

Kun sekä Candominolla että CandoMinillä on pitkään jatkunut yhteistyö Espoon seurakuntayhtymän kanssa, syntyi ajatus tilata Freemanilta messusävellys, jota kuorot voisivat esittää niissä monissa messuissa, joissa ne ovat vuosittain mukana. Ajatus liturgiseen käyttöön tarkoitetusta tilaussävellyksestä otettiin lämpimästi vastaan Espoon seurakuntayhtymässä, ja tilaus saatiin toteutettua seurakuntayhtymän ja Sibelius-rahaston yhteisellä tuella.

Olarin kantaesitysmessu on kaikille avoin.

Lisätietoja:

Candominon intendentti Helleka Tallgrén, candomino@candomino.fi / 040 510 2610

_ _ _ _

Kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja, salla-maria.viitapohja@evl.fi/ 09 8050 7000.

Mon Feb 03 15:58:00 EET 2020