Espoon seurakunnissa toimitaan hallituksen ja viranomaisten suositusten mukaan

Suomen hallitus antoi 15.10.2020 erilaisia suosituksia koronaviruspandemian hillitsemiseksi. Espoon seurakunnissa toimitaan suositusten mukaisesti. Monet toimintalinjaukset on tehty jo aiemmin pandemian aikana.

Leppävaaran punatiilisen kirkon kirkkosali, jossa penkit ovat hajallaan. Kirkkosaliin mahtuu koronarajoitus...

Leppävaaran kirkkosalin penkkirivejä on harvennettu. Kirkkosaliin mahtuu koronarajoitusten aikana 80 henkeä normaalin 315 sijasta.

Seurakuntien toiminnan turvallisuus perustuu riittäviin turvaväleihin, kehotukseen hyvästä hygieniasta ja suositukseen kasvomaskien käytöstä. Kaikilla turvatoimilla pidämme huolta toisistamme ja suojaamme erityisesti riskiryhmiä. Osa toiminnasta ja palveluista hoidetaan verkkovälitteisesti etäyhteyksillä.

Tilojen enimmäishenkilömäärillä taataan turvavälit

Kaikkiin Espoon seurakuntien tiloihin on määritelty enimmäishenkilömäärät, joilla voidaan taata 1-2 metrin turvavälit. Rajoitukset ovat yleisesti ottaen tiukemmat kuin nyt annetussa suosituksessa puolittaa henkilömäärät. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkkoon mahtuu normaalisti 560 henkeä, nyt enimmäishenkilömäärä on 160.

Suosittelemme vahvasti, että lapsia lukuun ottamatta kaikki käyttävät kasvomaskeja tilaisuuksissamme ja toiminnassamme.

Seurakuntien väljät tilat tarjoavat turvalliset puitteet kastejuhlille, vihkimisille ja hautaan siunaamisille. Suosittelemme, että Espoossa nämä tilaisuudet järjestetään seurakuntien tiloissa, joissa voidaan taata riittävät turvavälit. Myös näissä tilaisuuksissa osallistujien suositellaan käyttävän maskeja. Kotikasteiden osalta suosituksemme on, että tilaisuuteen osallistuu papin lisäksi enintään 15 henkeä.

Turvallista toimintaa, tukea kaikkiin tilanteisiin

Espoon seurakuntien syksyllä käynnistyneessä ryhmätoiminnassa on huomioitu turvavälit ja muut viranomaisohjeistukset. Pieni osa toimintaa on tauolla pandemian vuoksi.

Osa seurakuntien toiminnasta ja palveluista tapahtuu etäyhteyksin. Jumalanpalveluksia ja hartauksia striimataan ja videoidaan, jotta niihin voi osallistua myös verkon välityksellä. Perheneuvonnassa on hyödynnetty videoyhteyksiä. Espoon seurakuntien palvelukeskus ja seurakuntien toimistot palvelevat puhelimitse ja sähköpostilla.

Poikkeuksellisena aikana on tärkeää, että kukaan ei jää yksin haastavan tilanteen kanssa. Seurakuntien työntekijät ovat tavoitettavissa keskusteluja varten. Keskusteluapua tarjoaa verkkosivujen TukiChat arkisin klo 15-18. Papin puhelin -numeroiden kautta tavoittaa keskustelukumppanin joka päivä klo 9-21.

Etätöitä mahdollisuuksien mukaan, maskit käytössä työpaikoilla

Hallituksen suositus etätyöstä toteutuu myös seurakunnissa niissä tehtävissä, joissa etätöiden tekeminen on mahdollista. Kasvomaskien käytöstä työpaikalla ja sisäisissä kokouksissa ohjeistettiin jo viime viikolla. Kokoukset suositellaan järjestettäväksi pääasiassa etäyhteyksin.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja olemme valmistautuneet muuttamaan toimintaa nopealla aikataululla tilanteen niin vaatiessa.

Fri Oct 16 12:16:00 EEST 2020