Espoon seurakuntien päiväkerhoilmoittautuminen alkaa – mukaan mahtuu satoja lapsia

Espoon seurakuntien päiväkerhokausille syksy 2021–kevät 2022 ilmoittaudutaan maaliskuussa verkossa. 2–5-vuotiaille lapsille suunnatut päiväkerhot ovat pyörineet läpi vuoden koronasta huolimatta.

Kuvassa pienet sisarukset halaavat toisiaan.

Kuva: Antti Rintala.

– Olemme halunneet tukea lapsiperheiden hyvinvointia ja elämää mahdollistaen päiväkerhotoiminnan. Pienissä lapsiryhmissä on huolehdittu tarkasti hygieniasta. Korona-aika on vain korostanut seurakunnan päiväkerhojen merkitystä. Ne antavat perheille rytmiä korona-arkeen ja lapsille turvallisen ympäristön ja monipuolista toimintaa kaverien kanssa, kertoo Espoon seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen.

Elokuussa alkavalle kerhovuodelle on vapaana yli kolmesataa päiväkerhopaikkaa. Päiväkerhoja järjestetään noin kolmekymmentä eri puolilla Espoota. Suurin osa Espoon seurakuntien päiväkerhoista on maksuttomia. Yhdessä päiväkerhoryhmässä toimii kaksi ohjaajaa ja noin 8–12 lasta.

Vanhemmat arvostavat seurakuntien varhaiskasvatusta

Keväällä 2020 Espoon seurakunnat tekivät kyselyn, johon vastasi 111 päiväkerholaisen huoltajaa. Tärkeimpänä päiväkerhotoiminnassa vanhemmat näkevät lapsen kannalta sosiaalisten taitojen kehittymisen, leikin sekä käden taidot. Perheille itselleen tärkeintä on, että päiväkerhot mahdollistavat oman ajan huoltajille, antavat mahdollisuuden hoitaa asioita ja olla muiden sisarusten kanssa sekä tukevat lapsen kasvua ja kehitystä sekä uuden oppimista.

– Kun esikoinen on kerhossa, hetki kuopuksen kanssa on ollut hyvä. Kerho myös rytmittää päivää hyvin. Kerhon jälkeen toisten vanhempien kanssa on tehty välillä puistotreffejä, eli kavereita on tullut, kertoo päiväkerholaisen vanhempi.

Vanhemmat arvostavat yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvattajien kanssa. Runsas enemmistö arvioi, että varhaiskasvattajia on helppo lähestyä eri tilanteissa. Enemmistö vastaajista arvostaa myös sitä, että ohjaajat suhtautuvat lapsiin lempeästi, kuunnellen ja tasavertaisesti.

– Seurakunnan varhaiskasvatus on monipuolista kerhotoimintaa, jossa jokainen lapsi kohdataan arvostavasti ja sydämellisesti. On hienoa, että ohjaajat ottavat koko perheen huomioon ja antavat aikaa pienille rupattelutuokioille, kuvailee toinen kyselyyn vastannut vanhempi.

Tutustu ja ilmoittaudu mukaan päiväkerhoon. Ilmoittautuminen on avoinna 1.–31.3.

Mon Feb 22 07:58:00 EET 2021