Olarin kirkko viettää 40-vuotisjuhliaan muuttuvassa ympäristössä

Olarin kirkon rakentamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi neljäkymmentä vuotta. Kirkko sijaitsee Espoon Niittykummussa metroaseman välittömässä läheisyydessä Gräsan uurnalehdon vieressä. Kirkon ympäristöön rakennetaan parhaillaan uusia kerrostaloja. Lähivuosina sinne valmistuu asunnot 650 asukkaalle.

Kuvituskuvassa on piirros Olarin kirkosta ulkoapäin.

Piirroskuva Olarin kirkosta, Milja Kosonen, 9 vuotta.

– Aikanaan, kun kirkko tulee viettämään viisikymppisiään, se on paikassa, jossa kirkon kuuluukin olla: keskellä elämää ja paremmin ihmisten saavutettavissa, kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja sanoo.

Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Käpy ja Simo Paavilainen ja se valmistui vuonna 1981. Kirkko vihittiin käyttöön 1.3. Kirkkorakennuksen alakerrassa on seurakuntatoimisto. Kirkonmäellä sijaitsevat seurakunnan kerhorakennus toimistotiloineen sekä Esbo svenska församlingin käytössä oleva siipirakennus, jossa on Olars kyrka ja kerhotiloja. Sisäänajo kirkon pihaan tulee muuttumaan parhaillaan rakentuvan Rälssitilankujan valmistuttua.

Olarin kirkon rakennuspaikka oli vanhan Gräsan kartanon jo rapistunut puistokukkula. Kirkon arkkitehtoninen ratkaisu syntyi tästä ristiriidasta; pyrkimyksestä suojata vanha puisto eräänlaiseksi mietiskelyn paikaksi. Kirkko, kellotapuli, Olars kyrka ja seurakunnan kerhorakennus kiertävät sisäpihaa ikään kuin muurina, johon sisääntulotiet puhkaisevat aukkoja.

Olarin kirkko on yleisilmeeltään valoisa ja avara ylösnousemuksen kirkko. Kirkossa on perinnäisten kirkkojen basilikamuoto ikään kuin halkaistu keskeltä päälaivaa ja basilikasta on otettu vain toinen puoli. Kirkkosalin korkein kohta ei näin ole keskellä salia, vaan toisella pitkällä sivulla. Kirkkosaliin tulee valo korkean umpinaisen seinän yläosasta muutamia eteläisen seinän pystyikkunoita lukuun ottamatta. Valaistuksen epäsymmetria tasapainotetaan sisäpihalle päin avautuvien suurien ikkunoiden kautta. Kirkkoon mahtuu noin 600 henkeä, kun väliovi seurakuntasaliin avataan.

Olarin kirkon juhlavuoden kunniaksi on julkaistu laulu Valo tulvii sisään ikkunoista. Se löytyy verkosta osoitteesta www.youtube.com/watch?v=UnYptTLxVKYLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Laulun on sanoittanut Olarin seurakunnan pastori Juha Virta ja säveltänyt Jyrki Keinänen.

Olarin kirkon rakentamisen vaiheisiin ja syntymäpäiväjuhlaan pääsee mukaan verkon kautta osoitteessa: www.espoonseurakunnat.fi/olarin-seurakunta. Sivustolle voi myös kirjoittaa omia muistojaan kirkosta.

Syntymäpäiväjuhla huipentuu 7.3.2021 klo 10 Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikan toimittamaan piispanmessuun, joka suoratoistetaan seurakunnan YouTube-kanavalla osoitteessa www.youtube.com/user/OlarinsrkLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mon Mar 01 16:59:00 EET 2021