Minna Martiskainen luotsaamaan Digikinkerit-hanketta Espoossa

Espoon seurakuntien yhteisessä Digikinkerit-hankkeessa opetellaan digiaakkoset ja ehkäistään digisyrjäytymistä tiiviissä yhteistyössä Espoon kaupungin ja järjestöjen kanssa.

Kuvassa nainen istuu työpöydän ja avoimen kannettavan tietokoneen ääressä maski kasvoillaan.

Diakonissa Minna Martiskainen aloitti Digikinkereiden hankekoordinaattorina. Kuva: Lilli Snellman.

Koronapandemian seurauksena diakoniatyön asiakastyön ja kohtaamisen muuntuessa osin virtuaaliseksi ikäihmisten ja diakonian asiakkaiden digisyrjäytyminen on noussut yhteiseksi huolenaiheeksi Espoossa.

Digikinkereissä keskitytään ikäihmisten digitaalisten taitojen opettamiseen vapaaehtoisten avulla. Yhteisiä digitaalisia oppimismateriaaleja ja käytäntöjä kehitetään yhteistyössä Espoon seurakuntien yhteisen diakoniatyön, Espoon sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä kolmannen sektorin kanssa.

–Espoon seurakuntayhtymän saama valtion korona-avustus ja seurakuntien yhteinen päätös mahdollisti Digikinkerit-hankkeen nopean käynnistämisen, iloitsee diakonian asiantuntija Lilli Snellman.

Vuoden 2021 valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys kohdistuu ikäihmisten taloudelliseen ahdinkoon ja keräyksen yhtenä tavoitteena on järjestää maksuttomia digitaitojen lyhytkursseja 2022.

Espoon Digikinkerit-hankkeessa tavoitellaan erityisesti niitä ikäihmisiä, joiden elämässä taloudellinen tilanne ja sen seuraukset ovat vaikuttaneet digiosaamisesta syrjäytymiseen. Digikinkerit-hankekoordinaattorina toimii diakonissa Minna Martiskainen, Espoon seurakuntayhtymässä Yhteisessä seurakuntapalveluissa 1.3–31.8.2021.

Hankekoordinaattori Minna Martiskainen, sairaanhoitaja (YAMK)-diakonissa, on toiminut aiemmin mm. Olarin seurakunnan diakoniatyöntekijänä Etsivä vanhustyö -hankkeen vastaavana ja vanhustyössä. Pohjoismaisesta vanhustenhoidosta hänelle on karttunut kokemusta toimiessaan dementiaosaston vastaavana sairaanhoitajana Norjassa.

Fri Mar 05 11:29:00 EET 2021