Espoon seurakuntayhtymä tukee hengellistä musiikkityötä

Espoon seurakuntayhtymä tukee myös tänä vuonna musiikillisia hankkeita, jotka rikastuttavat ja kehittävät Espoossa tapahtuvaa hengellistä musiikkitoimintaa. Eri hankkeille myönnettiin avustusta yhteensä 30 000 euroa.

Kuvituskuvassa on tyylitelty musta flyygeli ja nuottiviivoja piirrettynä.

Kuva: Pixabay.

Avustuksilla rahoitetaan niin konserttitoimintaa kuin muunlaisia musiikillisia hankkeita vanhasta kirkkomusiikista hengellisen musiikin uusimpiin muotoihin asti.

– Tänä vuonna tuli normaalia enemmän avustushakemuksia ja ne olivat pääsääntöisesti korkeatasoisia, yhteisen seurakuntatyön päällikkö Eero Jokela sanoo.

– Tämä kertonee myös koronatilanteen aiheuttamasta haastavasta tilanteesta monelle musiikkialan toimijalle.

Lauluyhtye Club for Five sai Espoon seurakuntien keväiseen kampanjaan liittyvään Toivon lauluja -konserttia varten suurimman avustuksen, 4 000 euroa. Konsertissa lauluyhtye esittää toivottuja toivon lauluja. Dominante esittää Ein Deutsches Requiem -teoksen Espoossa yhteistyössä Lohjan kaupunginorkesterin kanssa ja sai avustusta 2 000 euroa.

Espoon laulu ry esittää konsertissaan Jukka Ilmavirran sävellyksen Requiem sekakuorolle ja soitinkokoonpanolle, avustus 1 500 euroa. Kamarikuoro Gloria konsertoi Joonas Kokkosen Requiem'in merkeissä marraskuussa, avustus 1 500 euroa.

Pensionärskören Furorna pitää joulukonsertin Espoon Seniorikuoro Ruusut ja Ritarit kanssa. Yhteistyöprojektissa tuodaan esille suomalaista ja ruotsalaista lauluperinnettä, avustus 1 000 euroa.

Työryhmä Hanna Haapamäki & Barokkiyhtye Baccano soittaa Bachia Kuninkaantien kappeleissa, 2 000 euroa. Työryhmä Anna-Liisa Haunio sai kirkkovuoden aiheisiin pohjautuvien laulujen säveltämiseen, sanoittamiseen ja sovittamiseen 2 000 euron avustuksen.

Työryhmä Janne Hautsalolle myönnettiin Veli-Pekka Bäckmanin kamarioopperan Kuusi ja Kataja esittämiseen 2 000 euroa. Työryhmä Iisa Kostiainen toteuttaa kamarimusiikkikonsertin yhteistyössä Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry:n kanssa, 2 000 euroa.

Rie Saito Lassilan pianokonsertti Espoon tuomiokirkossa, jossa hän soittaa Olivier Messiaenin Vingt regards sur l’enfant-Jésus sai avustusta 1 000 euroa. Natura-kvartetti (Raili Poijärvi-Salmela) sai neljän Ilmastokonsertin järjestämiseen 2 000 euroa.

Työryhmä Vuokko Saariahon dramatisoitu Stabat Mater -produktio Espoonlahden kirkossa sai avustusta 1 000 euroa. Aarni Seppälä järjestää nuorten ja nuorten aikuisten laulunkirjoituskurssin Espoossa, avustus 3 000 e.

Lisäksi Cantores Minores -kannatusyhdistykselle myönnettiin 3 000 euroa ja Espoon barokki -orkesterille 2 000 euroa. Espoon barokki suunnittelee Espoon tuomiokirkkoon syyskuussa konserttia, jossa esitetään Antonio Vivaldin kirkkomusiikkia sekä orkesterimusiikkia ajalta, jolloin Vivaldi toimi nunnayhteisön ylläpitämän orpokodin musiikillisena johtajana. Cantores Minores -kannatusyhdistykselle avustus annettiin Espoossa tapahtuvaan koulutustoimintaan ja espoolaisten kuorolaisten kustannuksiin.

Edellisten lisäksi Espoon seurakuntayhtymä tukee sopimuspohjaisesti erillisellä määrärahalla Candomino-kuoron ja Urkuyö ja Aaria -festivaalin toimintaa.

Lisätietoja: Yhteisen seurakuntatyön päällikkö Eero Jokela, 050 324 8746, eero.jokela@evl.fi.

Tue Apr 06 09:41:00 EEST 2021