Tapiolan kirkon peruskorjaus valmistunee jouluksi

Tapiolan kirkon peruskorjaus on pysynyt aikataulussa ja budjetissa.

Vihreät koivunoksat luovat varjoja betoniseinälle, jossa kirkon pääsisäänkäynnin leveät lasiovet.

Aarno Ruusuvuoren suunnitteleman kirkon ulkosivu on suojeltu, samoin iso osa sisätiloja. Kuva Sonja Grönqvist.

Tapiolan kirkon peruskorjaus etenee suunnitellusti. Kirkko valmistuu näillä näkymin aikataulun mukaan lokakuussa 2021. Seurakuntalaiset pääsevät kirkkoon joulun ajan alkaessa.

- Vietämme kirkon käyttöönottojuhlaa ensimmäisenä adventtina 28. marraskuuta. Toivottavasti pystymme silloin kokoontumaan turvallisesti yhteen, kirkkoherra Päivi Linnoinen sanoo.

Vuosi sitten toukokuussa alkaneessa laajassa peruskorjauksessa on uusittu ja kunnostettu niin rakenteita, kiinteistötekniikkaa kuin kirkon aluetta. Tällä hetkellä työmaalla tehdään sisävalmistustöitä ja pihatöitä.

- Lattiat on valettu ja muuraukset lähes tehty. Myös talotekniikan keskukset ja koneet on pääosin kytketty,  kertoo Espoon seurakuntien hankekehitysinsinööri Mika Heimala.

Rakennuksen irtokalusteiden hankinta on käynnistynyt. Sävy on poimittu kirkkosalin penkeistä. Näin sisätilojen ilme säilyy yhtenäisenä läpi rakennuksen.
Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto sai tällä viikolla tilannekatsauksen peruskorjauksen etenemisestä. Aikataulun lisäksi myös hankkeen kustannukset ovat pysyneet kurissa. Peruskorjauksen enimmäiskustannuksiksi on määritelty 17,3 miljoonaa euroa. Peruskorjaus toteutetaan allianssi-mallilla, jossa kaikilla hankkeen osapuolilla on yhteinen intressi pysyä annetun kustannusraamin sisällä.

Suojeltu kirkko korjataan huolella, toimistojen tilalle seurakuntakahvila

Kirkkorakennuksen ulkosivu on suojeltu asemakaavalla, samoin valtaosa sisätiloista. Museovirastoa kuullaan jatkuvasti hankkeen suunnittelussa. Korjaukset tehdään pääosin palauttavana, eli kaikki se kunnostetaan, mikä voidaan. Myös uudet rakenteet toteutetaan niin, että lopputulos kunnioittaa alkuperäisen suunnitelman henkeä.
Suurimmat muutokset tullaan näkemään 1990-luvulla rakennetussa toimistosiivessä, jonka käyttötarkoitus muuttuu remontin myötä. Nykyisten toimistojen tilalle tulee seurakuntakahvila ja nykyistä pienempi monitilatoimisto. Kirkkosalin ja seurakuntasalin muutokset pidetään mahdollisimman vähäisinä.

Peruskorjaushankkeen toteuttaa Peab Oy. Suunnittelusta vastaavat AFKS (Architects Frondelius + Keppo + Salmenperä Ltd), Ideastructura Oy ja Granlund Oy. Peruskorjaus on suunniteltu kestävän kehityksen periaattein.

Aarno Ruusuvuoren suunnittelema kirkko on rakennettu vuonna 1965. Edellinen laajempi peruskorjaus ja rakennuksen laajennus on tehty vuonna 1992. Tontilla on kirkkorakennuksen lisäksi uurnalehto, Tapiolan kirkkotarha, joka on avoinna myös peruskorjauksen aikana. Tontin muita rakennuksia ei kunnosteta tässä vaiheessa.

Tapiolan seurakunnassa on noin 23 000 jäsentä ja seurakunta pyrkii palvelemaan kaikkia alueen asukkaita, joita on n. 40 000. Työntekijöitä on reilut neljäkymmentä. Tapiolan seurakunnalla on kirkon peruskorjauksen aikana väliaikainen toimitila Virsu Tapiolan keskustassa, ns. Kenkä-Tapion tiloissa. Myös Esbo svenska församling käyttää Tapiolan kirkon tiloja.

Lisätietoja peruskorjauksesta Tapiolan seurakunnan sivuilta

Thu May 06 13:33:00 EEST 2021