Katso ihminen® -valokuvanäyttelyssä tuodaan näkyviin kipua ja toivoa

Valokuvataiteilija Johanna Kareen näyttely Katso ihminen® avautuu Espoonlahden kirkolla torstaina 2. syyskuuta. Näyttely koostuu kolmesta kokonaisuudesta. Näkyviin tuodaan parisuhdeväkivallan uhrien, vammautuneiden ihmisten ja vankien elämää ja heidän kysymyksiään.

Lähikuva ahdistuneen näköisestä naisesta mustaa taustaa vasten.

Valokuvanäyttelyssä ihminen on keskiössä.

Katso ihminen® -näyttelyllä on vahva yhteiskunnallinen viesti.

- Toivon taiteeni herättävän ihmisiä toimimaan. Haluan saada ihmiset näkemään ympärillään asioita, joista täytyy puhua, jotta saamme muutosta aikaan, Johanna Kare sanoo.

Espoonlahden seurakunnan kirkkoherra Jouni Turtiainen sanoo Johanna Kareen kuvien olevan puheenvuoro heikomman puolella olemisesta. Näyttely sopii Turtiaisen mielestä hyvin Espoonlahden seurakuntaan.

- Olemme selkeästi profiloituneet diakoniseksi seurakunnaksi. Meillä on vahva elintarvikejakelutoiminta ja diakoniaruokailun perinne. Lähimmäisten kohtaamisessa ja hoitamisessa meillä kaikilla on oma vastuumme, josta tämän valokuvanäyttelyn myötä haluamme muistuttaa seurakuntalaisiamme, Turtiainen sanoo.

Espoolainen Kare uskoo Jumalan johdatukseen ja näkee sen vaikuttavan myös taiteeseensa.

- Jumala johdattaa minua elämässäni, mutta myös näyttelyideni aiheissa. Tiedän hyvin tarkkaan mistä puhun kuvillani, Kare sanoo.

Katso ihminen® -näyttelykokonaisuus on ollut esillä aiemmin mm. Eduskunnassa, Espoon kulttuurikeskuksessa ja Rikosseuraamuslaitoksessa.

Johanna Kare on Finnfoto – Suomen valokuvajärjestöt ry:n ja Valokuvataiteilijoiden liitto ry:n jäsen. Suomen Kameraseurojen liitto on valinnut hänet vuoden kuvaajaksi 2021.
Johanna Kare: KATSO IHMINEN®

Näyttelyn avajaiset
to 2.9.2021 klo 17 Espoonlahden kirkolla, Kipparinkatu 8, Espoo
Avajaisiin mahtuu koronaturvallisesti enintään 60 henkeä. Seurakuntien tiloissa käytetään maskeja.

• Musiikki Jukka Leppilampi & bändi
  • Juonto näyttelijä Oona Kare
  • Puhe kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen

Näyttely sisältää kolme kokonaisuutta:
•    Älä lyö - joka käsittelee perheväkivallan uhreja
•    Minä olen - kertoo vammautuneista ihmisistä
•    Armon kalterit - vankilassa olevat miehet, jotka anovat uutta mahdollisuutta.

Näyttely on esillä Espoonlahden kirkossa 2.9.-30.9.2021
Kirkko on avoinna ma-to klo 8-21, pe 8-16, la toiminnan mukaan ja su 10-18. Os. Kipparinkatu 8, Espoo.

Johanna Kareen verkkosivut ja Facebook-sivut

Mon Aug 30 15:15:00 EEST 2021