Olarissa valmistaudutaan kirkkoherran vaihtumiseen

(Uutista päivitetty 1.10.2021)

Olarin seurakunnan kirkkoherra vaihtuu, kun kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja jää vanhuuseläkkeelle syyskuun lopussa vuonna 2022 ja uusi kirkkoherra aloittaa 1.10.2022.

Salla-Maria Viitapohja on johtanut
seurakuntaa vuodesta 2009 lähtien.

Uusi kirkkoherra voidaan valita perinteiseen tapaan suoralla kansanvaalilla tai välillisellä vaalilla, jolloin valinnan tekee seurakuntaneuvosto.

Mikäli seurakuntaneuvosto haluaa, että uusi kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla, se tekee asiasta esityksen Espoon tuomiokapitulille, joka päättää asiasta. Olarin seurakuntaneuvosto käsittelee asiaa kokouksessaan 5. lokakuuta.

On tärkeää, että myös seurakuntalaiset ilmaisevat kantansa vaalitavasta seurakuntaneuvoston jäsenille ennen asian käsittelyä. Seurakuntaneuvoston jäsenten yhteystiedot löytyvät Espoon seurakuntien verkkosivuilta.

Terveisiä kirkkoherran vaalin vaalityöryhmälle ovat seurakuntalaiset voineet nimettömästi lähettää myös nettilomakkeella 30.9.2021 saakka.

Viime aikoina pääkaupunkiseudun kirkkoherran vaalit ovat olleet pääsääntöisesti välillisiä vaaleja. Myös Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra valittiin välillisellä vaalilla toukokuussa 2021. Molemmissa vaalitavoissa pidetään tärkeänä avoimuutta ja sitä, että seurakuntalaisilla on riittävä mahdollisuus tutustua ehdokkaisiin.

Olarin uusi kirkkoherra valitaan ensi keväänä, mutta ehdokkaat ovat todennäköisesti tiedossa jo ennen joulua. Kirkkoherran virkaa voivat hakea papit, jotka ovat suorittaneet pastoraalitutkinnon ja seurakuntatyön johtamisen tutkinnon. Lisäksi seurakuntaneuvosto määrittelee kirkkoherran viran erityiset tarpeet, jotka otetaan huomioon arvioitaessa hakijoiden sopivuutta kyseiseen virkaan.

Olarin seurakunta on yksi kuudesta Espoon seurakuntayhtymän seurakunnasta. Seurakunta on 28 000 espoolaisen kotiseurakunta. Työntekijöitä on noin 50. Olarin seurakunta on tullut tunnetuksi mm. vilkkaasta musiikkitoiminnasta, monipuolisesta jumalanpalveluselämästä sekä uraauurtavasta seurakuntatyöstään toimitila Chapplessa kauppakeskus Isossa Omenasta.

Mon Sep 20 15:30:00 EEST 2021