Kahvipaussi kuoleman kanssa avaa mietteitä kuolemasta ja kuolevaisuudesta

Espoon seurakuntien uusi kahvilakeskustelujen sarja tarjoaa mahdollisuuden keskustella kuolemasta. Illassa on aina keskustelun vetäjän tai vetäjien osuus eri teemoista ja sen jälkeen yhteinen keskustelu aiheen tiimoilta. Asiantuntijoina ovat pääosin Espoon seurakuntien työntekijät.

Piirroskuvassa lempeä kuolema istuu kahvipöydän ääressä kuppi kourassa, pöytään on katettu kahvi ja täyteka...

Kuva: Sonja Grönqvist.

Kuolemasta puhuminen on meillä yhteiskunnassa edelleen jollain lailla tabu, johon liittyy eräänlaista mystisyyttä. Kuolemapuhe kuuluu asiantuntijoille, mutta ei samalla tavalla meille kaikille, sanoo kahvilailtojen ideoitsija, diakoni Ritva Aarnio Espoon seurakunnista.

– Ajatuksena on tuoda keskustelu arkiseen kahvilapöytään, eikä ainoastaan muistotilaisuuksien pöytiin. Kakun ja kahvin äärellä on lupa puhua kuolemaan liittyvistä asioista.

Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja niihin voi osallistua hyvin matalalla kynnyksellä. Iltojen osallistujamäärä on rajattu, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua keskusteluun. Idea sama kuin on Death Cafe - eli Kuoleman kahvila -toiminnassa, jota on toteutettu jo useassa maassa, mutta toteutustapa poikkeaa jonkin verran virallisesta konseptista.

Illat ovat suunnattuja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita puhumaan kuolemasta. Aiheet ovat hyvin yleisiä, kyseessä ei ole sururyhmä eikä terapiaistunto. Kahvilaillat järjestetään eri puolilla Espoota. Tarjoiluina illoissa on täytekakkua ja kahvia.

Teemakahvilat alkavat syksyllä ja jatkuvat keväällä 2022.

Maanantaina 8.11. klo 17.30–20 Krematorioon tutustuminen ja vainajan matka kuolinvuoteelta hautaan

Tutustumiskierros Espoon krematorioon hautaustoimen päällikkö Juha Ollilan johdolla. Pitäjäntuvalla vainajan matkasta keskustelevat sairaalapastorit Annamari Simpanen ja Tarja Mikkola sekä diakoni Ritva Aarnio. Tarjolla kakkukahvit.

Krematorio, Pappilantie 12, Pitäjäntupa, Kirkonmäentie 2.
Ilmoittautuminen yst.toimisto.espoo@evl.fi, mukaan mahtuu 15 osallistujaa.

Torstaina 18.11. klo 18–20 Taide ja kuolema

Keskustelua kuoleman kanssa taideterapian menetelmiä käyttäen. Leppävaaran kirkon Maisemasali. Kakkukahvit. Tähän keskusteluun ei tarvita aiempaa kokemusta taidetyöskentelystä eikä mitään erityisiä taitoja. Uteliaisuus, avoin mieli ja halu kokeilla riittää. Pukeudu mukavasti ja niin ettei vaatteita tarvitse varoa. Ohjaajana diakoni, taideterapeutti Riitta Türkmen.
Ilmoittautuminen viikoilla 44 ja 45 riitta.turkmen@evl.fi, 040 546 5198, maksimiosallistujamäärä 12 hlöä.

2021-10-18 12:23:00.0