Suru satuttaa syvästi

Läheisen kuolema satuttaa syvästi. Läheisen kuoleman jälkeen seuraava suru on pitkä prosessi, joka tarvitsee oman aikansa. Suru etenee ihmisessä vähitellen eikä ole kahta samanlaista tapaa surra. Tuska tarvitsee äänen. Suru ja kipu kertovat – rakastamme yhä.

Espoon seurakunnat järjestävät sururyhmiä ja -leirejä, joissa on mahdollista luottamuksellisesti jakaa surussa nousevia tunteita ja ajatuksia yhdessä toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Sururyhmiä ohjaavat diakoniatyöntekijät ja papit. Sururyhmistä löytyy tietoa näiltä sivuilta (alla)  ja Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Voit myös kääntyä seurakunnan työntekijän puoleen. Yhteystiedot löytyvät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Apua asioiden selvittelyyn läheisen kuoleman yllättäessä

Läheisen kuolema aiheuttaa myös monenlaista käytännön hoidettavaa asiaa. Digi- ja väestövirasto on tuottanut selkeän oppaan kaikenlaisten asioiden hoitamista varten. Oppaan nimi on Läheisen kuolema.

Kirkko ja kaupunki -lehti kirjoitti oppaasta havainnollisesti jutussa Surevan läheisen nettiopas auttaa byrokratian ja surun kanssa.

Sururyhmät ja -leirit Espoon seurakunnissa

Espoonlahden seurakunta, kevät 2024

Maksuton vertaisryhmä läheisen menettäneille. Kokoonnumme keväällä kuusi kertaa ja syyskuussa on vielä yksi tapaaminen. Lämpimästi tervetuloa. Mukana pastori Tiina Lindberg ja diakonissa Taina Leinonen. Ilmoittautuminen ja tiedustelut 8.4. mennessä Taina Leinonen, p. 050 5170656. Vertaisläheisensä menettäneille. Ryhmään otetaan noin  8 henkilöä. Vertaistuen lisäksi saamme seurata luonnon heräämistä kevään edetessä. Ryhmässä mukana pastori Tiina Lindberg ja diakonissa Taina Leinonen.

Ryhmä kokoontuu Soukan kappelin pienessä sivurakennuksessa, Sopukassa, arki-iltaisin, kello 18 alkaen. Lämpimästi tervetuloa. Kevään aikana on yhteensä kuusi tapaamista: tiistaina 23.4, perjantaina, 3.5., tiistaina 7.5., tiistaina, 21.5., torstaina, 30.5., tiistaina, 4.6.

Lisäksi tapaamme vielä torstaina, 12.9.  Hvittorpin leirikeskuksessa ja sen kauniissa pihapiirissä. Matka tehdään kimppakyydein. Lämpimästi tervetuloa. Ilmoittautuminen ja tiedustelut 8.4.2024 mennessä Tainalle puhelimitse tai sähköpostilla. Sähköinen ilmoittautuminen ei ole mahdollista.

Tapiolan seurakunta, kevät 2024

Vertaistukiryhmä läheisensä menettäneille aloittaa ti 27.2. klo 18–20 Tapiolan kirkolla. Menetyksestä on hyvä olla kulunut noin puoli vuotta ennen ryhmään osallistumista. Muut kokoontumiset 5.3., 12.3., 19.3., 26.3., 2.4. ja kerran vielä 7.5.

Ryhmää ohjaavat TM, pastori, kirjallisuus-terapiaohjaaja ja kirjallisuusterapeuttiopiskelija Katja Hero ja TM, psykologian ja uskonnon lehtori, kirjallisuusterapiaohjaaja Saara Sahla. Lisätieto-ja voit kysyä: Katja Hero, p. 040 5246986. Ryhmään voit ilmoittautua katja.m.hero@gmail.com
tai puhelimitse 040 5246986/ Katja Hero. Ryhmään otetaan 8–10 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, kevät 2024

Sururyhmä läheisensä menettäneille kokoontuu Kirkonkympissä (Kirkkokatu 10, Espoon keskus) seitsemän kertaa kevään 2024 aikana. Ryhmään otetaan 6–8 osallistujaa. Läsnäolo jokaisessa tapaamisessa on toivottavaa. Ryhmää ohjaavat pastori Kirsi-Marja Koski ja diakoni Sofia Ali. Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 18–19.30 seuraavina päivinä: 8.2, 22.2, 7.3, 21.3, 4.4, 18.4 ja 30.5. Lisätietoja ja ilmoittautuminen 26.1.2024 mennessä: Sofia Ali, p. 040 513 0862.

Leppävaaran seurakunnan sururyhmä, syksy 2024

to 26.9. alkaen klo 16, KilonRisti

Oletko menettänyt läheisesi?

Leppävaaran seurakunta järjestää sururyhmän, jossa voit käsitellä suruasi yhdessä muiden samanlaisen kokemuksen omaavien kanssa. Ryhmän ohjaajina toimivat diakonissa Sari Aroheikki ja diakoniapastori Timo Salo. Ryhmä kokoontuu kuusi kertaa, torstaisin 29.9.24 alkaen, kello 16-18 Kilonristissä (Vanharaide 1, 02610 Espoo).

Ryhmämme on suljettu ryhmä, johon vain ilmoittautuneet pääsevät mukaan. Ryhmään mahtuu 6 henkilöä. Toivomme sinun olevan läsnä, jokaisella ryhmäkerralla. Jos joudut olemaan poissa joltakin kerralta, ilmoitathan siitä ohjaajille. Ryhmässä kunnioitamme jokaisen tarinoita ja edellytämme vaitiolovelvollisuutta. Ryhmä soveltuu parhaiten sellaisille, joilla menetyksestä on kulunut noin puoli vuotta tai enemmän.

Ilmoittautumiset ja tiedustelut diakonissa Sari Aroheikki (sari.aroheikki@evl.fi tai puhelimitse 040-539 7191)

Surullinen enkeli -patsas hautausmaalla