- Koronaohje
- Liity kirkkoon
- Avioliiton esteiden tutkinta
- Virkatodistus ja sukuselvitys
- Päivystävä pappi
- Muut jäsenasiat
- Seurakuntayhtymän virasto
- Medialle
- Uutiset
- Tietoa Espoon seurakunnista
- Työpaikat
-
Tietosuoja
- Tietosuojapolitiikka
- Tietosuojaseloste asiakasrekisteristä
- Tietosuojaseloste hautarekisteristä
- Tietosuojaseloste jäsenrekisteristä
- Tietosuojaseloste luottamushenkilörekisteristä
- Tietosuojaseloste mediarekisteristä
- Tietosuojaseloste perheasiain neuvottelukeskuksen rekisteristä
- Tietosuojaseloste tallentavasta kameravalvonnasta
- Tietosuojaseloste vuokralaisrekisteristä
- Privacy policy
- Saavutettavuusseloste
- Sähköinen asiointi
- Hallinto ja päätökset
TIETOSUOJASELOSTE LUOTTAMUSHENKILÖREKISTERISTÄ
Rekisterinpitäjä
Espoon seurakuntayhtymä (Y-tunnus 0200562-2)
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo
0950801
kirjaamo.espoo@evl.fi
Yhteyshenkilö
Marja Jakobsson
Henkilöstöpalvelupäällikkö
Espoon seurakuntayhtymä
Palvelukeskus Henkilöstöpalvelut
marja.jakobsson@evl.fi
040 583 0915
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo
Tietosuojavastaavan yhteystiedot
tietosuojavastaava.espoo@evl.fi
Rekisterin nimi
Luottamushenkilörekisteri
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeusperuste
Luottamushenkilörekisteriä pidetään luottamushenkilön tehtävän hoitamiseen liittyvien lakisääteisten oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttamiseksi. Rekisterin tietoja käytetään palkkion maksuun sekä luottamushenkilön informoimiseen toimensa hoitamisen kannalta tarpeellisista asioista.
Kirkkolain 23 luvun 1.1 §:n mukaan luottamushenkilö on seurakunnan, seurakuntayhtymän, hiippakunnan tai kirkon keskushallinnon toimielimeen tai muuhun luottamustoimeen valittu henkilö. Viranhaltija tai työntekijä, joka on tehtävänsä perusteella toimielimen jäsenenä, ei ole luottamushenkilö.
Rekisterin pito perustuu julkisuulain (621/1999) 18 §:ään hyvästä tiedonhallintatavasta. Käsittely perustuu rekisterinpitäjän lakisääteiseen velvoitteeseen (EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohta).
Rekisterin henkilöryhmät ja tietosisältö
Luottamushenkilöistä tallennetaan luottamushenkilön itsensä antamat tiedot: nimi, henkilötunnus, titteli, kotiosoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, pankkitilin numero. Lisäksi tallennetaan ryhmä (vaalilista, jolta luottamushenkilö on valittu seurakuntavaaleissa), päättyneet ja voimassaolevat jäsenyydet toimielimissä sekä tieto kokousosallistumisista. Rekisteri sisältää luottamushenkilöiden vapaaehtoisesti ilmoittamat sidonnaisuudet.
Tietolähteet
Tiedot rekisteriin saadaan rekisteröidyiltä luottamushenkilöiltä.
Tietojen luovutukset
Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta. Tietojen luovuttamiseen pyydetään rekisteröidyn lupa.
Henkilötietojen säilytysaika
Luottamushenkilöiden yhteystietoja säilytetään 6 kuukautta luottamustoimen päättymisestä palkkioiden maksamiseksi.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyllä on oikeus:
- Pyytää rekisterinpitäjältä pääsy häntä itseään koskeviin henkilötietoihin sekä oikeus pyytää kyseisten tietojen oikaisemista tai poistamista.
- Pyytää rekisterinpitäjältä häntä itseään koskevien henkilötietojen käsittelyn rajoittamista tai vastustaa käsittelyä sekä oikeutta siirtää tiedot järjestelmästä toiseen.
- Niiltä osin kuin henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyn suostumukseen, oikeus peruuttaa suostumus milloin tahansa, tämän vaikuttamatta suostumuksen perusteella ennen sen peruuttamista suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen.
- Tehdä valitus henkilötiedon käsittelystä kansalliselle valvontaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Tämän oikeuden käyttäminen ei rajoita kirkkolain (1054/1994) mukaisia muutoksenhakukeinoja.
Kansallisen valvontaviranomaisen yhteystiedot ovat:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
PL 800, Ratapihantie 9, 00521 Helsinki
p. 029 56 66700,
Laadittu 10.12.2018 Päivitetty 15.6.2020