Vihkimisen musiikki

Musiikilla on  tärkeä osa avioliittoon vihkimisessä tai avioliiton siunauksessa. Alku- ja loppumusiikit, virret sekä laulu- ja soitinesitykset tekevät toimituksesta juhlavan ja omannäköisensä.

Alku- ja loppumusiikkeja vihkimiseen on monenlaisia. Halutaan sitten tuttua, mahtipontista, rauhallista, iloista tai yllätyksellistä, löytyy vaihtoehtoja kanttoreiden ohjelmistoista varmasti. Kanttorit myös opettelevat uutta ja sovittavat eri tyylisiä kappaleita uruille mielellään käytettävissä olevan ajan puitteissa.

Vihkitilaisuuden musiikista on hyvä olla yhteydessä seurakunnan kanttoriin. Kanttoreilta löytyy myös tarvittaessa hyviä vinkkejä! Kaikkien kanttoreiden ohjelmisto ei ole samanlainen. Jos jokin tietty toivomanne kappale ei juuri kyseisen kanttorin ohjelmistossa ole ja mahdollisuuksia aikataulullisesti uutta kappaletta ei ole harjoitella, löytyy kanttorilta varmasti ehdottaa jokin korvaava ja vastaava toimiva kappale. Olkaa rohkeasti yhteydessä!

Virsistä

Yleensä vihkitoimituksessa lauletaan ainakin yksi virsi. Sopivia ja suosittuja virsiä ovat mm. virsikirjan 238, 240, 241, 822, 824.

Lisäksi esim. erilaiset kiitos- ja perheeseen liittyvät virret ovat toimivia: 967, 932, 823, 818, 329, 332, 397, 462, 471, 517, 571, 600.

Virsiä pääset selaamaan verkossa osoitteessa virsikirja.fi. Virsistä on sivustolla myös äänitteet.

Häämarsseista

Tässä muutamia esimerkkejä vihkimisen alku- ja loppumusiikeiksi:

Toivo Kuula: Häämarssi

Erkki Melartin: Juhlamarssi (Prinsessa Ruusunen)

Edward Elgar: Pomp and circumstances

Felix Mendelssohn: Häämarssi

Richard Wagner: Morsiuskuoro

J. Clarke: Trumpet voluntary

J. S. Bach: Preludi C ja Preludi F (kokoelmasta 8 Pientä preludia ja fuugaa)

J. S. Bach: Jesu bleibet meine freude (Kristus valo valkeuden)

J. Pachelbel: Canon in D

Marko Hakanpää: Trumpettisävelmä

Muuta musiikkia?

Vihkimisessä on usein myös laulu- tai soitinesitys joko kanttorin esittämänä tai ystävien/sukulaisten esittämänä.  Kanttori voi myös tarvittaessa säestää laulajaa tai soittajaa uruilla tai pianolla. Tästäkin on hyvä sopia kanttorin kanssa ajoissa.

Häämusiikkikonsertti vinkkinä!

Leppävaaran seurakunnan youtube-kanavalta löytyy tallenteena keväällä 2020 striimattu Häämusiikki-ilta

Äänitteiden käyttöä kirkollisissa toimituksissa määrittää tekijänoikeudet. Kirkollisissa toimituksissa äänitteiden käyttö on sallittua vain alkuperäisäänitteeltä. Yksityiseen käyttöön kopioituja äänitteitä ei saa esittää julkisesti. Myös suoratoistopalveluiden (esim. YouTube ja Spotify) ehdot sallivat yleensä vain yksityisen käytön, joten niitä ei voi käyttää musiikin julkiseen esittämiseen. Kirkolliset toimitukset luokitellaan julkisiksi tilaisuuksiksi.

Espoon tuomiokirkon alttarin yläpuolella on vanha puinen Kristus.
Espoon tuomiokirkon urut.