Olars kyrka, Espoon ruotsinkielisen seurakunnan urut

Bruno Christensenin vuonna 1967 rakentamat alun perin 12-äänikertaiset urut ovat olleet Espoon ruotsinkielisen seurakunnan käytössä Olarissa vuodesta 1985. Sitä ennen ne olivat käytössä Niittykummun kappelissa. Uruissa on nykyisin 9 äänikertaa. Koska urut alunperin suunniteltiin isompaan tilaan, oli varsinkin korkeampien äänikertojen sointi niin voimakas, että niitä ei juuri voitu käyttää. 1990-luvulla viritystä muutettiin ja ilmanpainetta laskettiin, jotta sointi saatiin hiljaisemmaksi. Tästä tuli uusia ongelmia molempia sormioita yhdistettäessä ja näitä korjattiin vuoden 2011 peruskorjauksessa, jossa sointi sovitettiin nykyiseen tilaan. Äänitys tarkastettiin ja sointi palautettiin mahdollisimman lähelle alkuperäistä sointia. Urut viritettiin täysin uudestaan. Subbass 16' ja Gedacktbas 8' siirrettiin urkujen taakse.

Urkujen dispositio

Rørfløjte 8’

Principal 4’

Valdfløjte 2’