KRITO
Kohti oman kokoista ja näköistä elämää

MITÄ KRITO ON?

Krito on lyhenne sanoista kristillinen toipumistyö.

Krito-ryhmä on luottamuksellinen vertaisryhmä ja jakamisen paikka, jossa luottamus itseen, toisiin ihmisiin, elämään ja Jumalaan voi hiljalleen kasvaa. Keskeistä on kuulla ja kuunnella toisen tarinaa ja kertoa omastaan sen verran kuin on valmis siinä kohtaa jakamaan.

Turvallisessa ilmapiirissä on mahdollista pysähtyä tunnistamaan oman elämänsä kipukohtia ja rohkaistua etsimään yhteyttä omaan itseensä, tunteisiinsa ja tarpeisiinsa. Tämä merkitsee mahdollisuutta tulla yhä enemmän omaksi itsekseen.

Jokainen tuo halutessaan rukousaiheeksi asian, jossa tarvitsee Jumalan apua.

Jokainen on mukana itseään ja toisia ryhmäläisiä varten tasavertaisena ryhmän jäsenenä. Ryhmässä opetellaan puhumaan totta omista kokemuksista ja tunteista.

Krito-ryhmän ohjaajina toimivat vapaaehtoiset, koulutetut vertaisohjaajat.

MITEN KRITO TOIMII?

Kritossa käsitellään valittua kirjaa ja tehdään pohdintatehtäviä kullekin kokoontumiskerralle. Ryhmä kokoontuu viikon välein, yhteensä 10-12 kertaa.

Ryhmän jäsenet sitoutuvat noudattamaan Krito-ryhmän sääntöjä, jotka luovat turvallisen perustan ryhmän toiminnalle. Ehdoton luottamuksellisuus, ajan jakaminen tasan, oman tarinan kertominen ja toisten tarinoiden kuunteleminen ovat Krito-ryhmätoiminnan peruspilareita.

Ryhmän jäsenet eivät myöskään neuvo, kommentoi eivätkä keskeytä toista ryhmäläistä. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija ja hänellä on lupa edetä omaa tahtiaan ja oppia oman oivalluksensa kautta.

KENELLE?

Meille kaikille keskeneräisille!

Sinulle, joka haluat tutustua itseesi ja tutkia elämääsi ja olet valmis sitoutumaan ja olemaan läsnä tapaamisissa.

Sinulle, joka mietit ja ihmettelet, mitä kaikkea elämä on eteesi tuonut. Ehkä kipuja ja haavojakin?

Sinulle, joka pohdit, puuttuuko elämästäsi jotain, jota kohti haluat kulkea. Onko jotain, jota toivot itsellesi tai haluat saavuttaa?

Sinulle, joka mietit riitätkö. Vaaditko itseltäsi liikaa ja koet, että suoritat elämääsi?

Sinulle, joka tavoittelet täydellisyyttä, mutta et yllä siihen.

Sinulle, jonka on vaikea pitää puoliasi tai koet, että muiden tarpeet ovat tärkeämpiä ja menevät sinun tarpeittesi edelle.

Jos olet terapiasuhteessa, neuvottele terapeuttisi kanssa Krito-ryhmän soveltuvuudesta tilanteessasi. Jos olet akuutissa kriisitilanteessa, käänny seurakuntasi diakoniatyöntekijän puoleen saadaksesi parhaan mahdollisen avun.

Ryhmänohjaajat haastattelevat jokaisen ryhmään ilmoittautuvan etukäteen.

Ensimmäiselle kokoontumiskerralle osallistuminen on välttämätöntä, koska siinä käydään läpi Krito-ryhmän toimintaperiaatteet. Tuon kerran jälkeen on vielä mahdollisuus pohtia ja päättää haluaako osallistua ja sitoutua ryhmään. Päätös tehdään seuraavaan kertaan mennessä ja perumisesta ilmoitetaan ohjaajalle.

KRITO-RYHMÄT ESPOONLAHDEN SEURAKUNNASSA

Seurakunnassamme uudet Krito-ryhmät alkavat pääsääntöisesti syyskuussa ja helmikuussa.

Näiden lisäksi on jatkoryhmiä aloitusryhmän käyneille.

Syyskuussa järjestetään kaikille avoin startti-ilta, johon kutsutaan usein puhujavieraaksi valitun teeman asiantuntija.

Krito on osa Espoonlahden seurakunnan aikuistyön toimintaa.

Yhteystiedot:

Ritva Suomalainen, 040 733 6552, suomalainen.ritva(at)gmail.com
Kikka Vihavainen, 040 765 5765, kikka.vihavainen(at)gmail.com
Tutta Törmälä, 040 820 7034,
tutta.tormala(at)gmail.com

Lisätietoja Kritosta: krito.fi

KIRJALLISUUTTA

Toiveena sisäinen paraneminen (Mirja Sinkkonen, Paula Tähtinen, Karas-Sana 2006)

Lupa tuntea (Mirja Sinkkonen, Paula Tähtinen, Kirjapaja 2009)

Sovintoon elämän kanssa (Saara Kinnunen, Perussanoma Oy 2021)

Olet mielessä (Ulla Saunaluoma, Mirja Sinkkonen, Karas-Sana 2022)

Kiltteydestä kipeät (Anna-Liisa Valtavaara, Kirjapaja Oy 2012)

Huolena huolehtiminen (Anna-Liisa Valtavaara, Päivä Osakeyhtiö 2022)

Syyllinen olo - syystä vai suotta? (Anna-Liisa Valtavaara, Päivä Osakeyhtiö 2019)

Ainako anteeksi? (Anna-Liisa Valtavaara, Kirjapaja Oy 2005)

Mielen hoiva (Mirja Sinkkonen, Kirjapaja Oy 2016)

Häpeän monet kasvot (Ben Malinen, Kirjapaja Oy 2012)

Matka valoon - kriisistä voi toipua (Ulla Halttunen, Paula Tähtinen, Karas-Sana 2014)

viinipuu, jossa kypsiä viinirypäleterttuja
Jes. 43:19 "Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin - ettekö huomaa?"

aikuistyön sihteeri, diakoni
Espoonlahden seurakunta