Kuvassa on retkeilijän jalat kulkemassa maastossa kohti aurinkoa.

Hiljaisuuden jooga -ryhmät ja kristillinen meditaatio

Hiljaisuuden joogassa® tehdään yhdessä ryhmässä ohjaajan johdolla kehollisia harjoitteita, joissa yhdistyvät lempeät kehoa hoitavat liikkeet, mielen hiljentyminen, hengellisyys sekä rukous.

Seurakuntien Hiljaisuuden jooga -ryhmät löydät tapahtumakalenterista.

Kristillisessä meditaatioryhmässä hiljennytään yhdessä ohjaajan johdolla.

Kuvassa on piirretty vihreä simpukka.

Nuuksion pieni luontopyhiinvaellus

Nuuksiossa Suomen luontokeskus Haltian läheisyydessä on pysyvä pienehkö pyhiinvaellusreitti Nuuksion pieni luontopyhiinvaellus

Nuuksion pieni luontopyhiinvaellus kulkee espoolaisessa luonnossa 2,3 kilometrin matkan. Reitti lähtee ja päättyy Suomen luontokeskus HaltianLinkki avautuu uudessa välilehdessä edestä. Vaellus seuraa Maahisenpolkua.

Matkan varrelta löytyy seitsemän pysäkkiä, joihin liittyy tietoa ympäröivästä luonnosta ja pieniä hengellisiä harjoituksia. Pysäkit on merkitty simpukka-symbolilla.

Hiljaisuuden retriitit kutsuvat oman itsen ja maailman tutkimiseen

Espoon seurakunnissa järjestetään vuosittain lähes parikymmentä hiljaisuuden retriittiä. Retriiteistä löytyy monelaisia erilaisia vaihtoehtoja, Joogaretriittejä, luonto- tai patikointiretriittejä, Tallinnan vanhassa Birgittalaisluostarissa hiljentymistä tai uudenlaisia Arjen irtiotto -retriittejä.

Lue lisää retriittisivulta tai uutisesta

Pyhiinvaellukset Espoon seurakunnissa

Espoon seurakunnissa järjestetään aika ajoin pyhiinvaelluksia. Niissä kävellään eri pituisia matkoja ja kävelyn lomassa saattaa olla pieniä mediataatioita, rukous- tai hartaushetkiä.