Tukea Ukrainaan

Activities and support for Ukrainians who accommodate/live in Espoo

Oppi- ja harjoituskirja Hauska tavata! Opin suomea on oppimateriaalikustantajien yhteisprojektina tuotettu maksuton alkeismateriaali turvapaikanhakijoiden suomen kielen opetukseen.

Materiaali on ladattavissa pdf:nä Suomen Kustannusyhdistyksen verkkosivulta www.hauskatavata.fi. Kaikki kirjan tekstit ovat myös kuunneltavissa samassa osoitteessa. Oppi- ja harjoituskirja Hauska tavata! Opin suomea on oppimateriaalikustantajien yhteis-projektina tuotettu maksuton alkeismateriaali turvapaikanhakijoiden suomen kielen opetukseen.

Kaikki kirjan tekstit ovat myös kuunneltavissa samassa osoitteessa.

Lastenohjaaja ukrainalaisten perheiden tukena

Espoon seurakunnissa toimii perhekahvila Chapplessa Iso Omenassa keskiviikkoisin klo 16–18. Ohjaajana on ukrainalainen Kseniia Shepitko.

Tilliperunoita.

Diakonia- eli kappelilounaat - Diaconia and chapel lunches

Espoon seurakuntien kirkoilla ja kappeleilla tarjotaan diakonia- eli kappelilounaitaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Ne on tarkoitettu kaikille, joilla on taloudellisia ongelmia tai jotka kaipaavat toisten ihmisten seuraa. Diakonialounas on aina edullinen ja maukas ateria, jonka yhteydessä on usein pienimuotoinen hartaus.

Ukrainalaiset ovat tervetulleita seurakuntien diakonia- ja kappelilounaille. Diakoniatyöntekijöiltä voi saada diakonisin perustein ilmaislipukkeen lounaalle.

Ukrainians who have arrived in Finland are welcome to diaconia and chapel lunchesLinkki avautuu uudessa välilehdessä organised by the local Lutheran parishes. It is possible to have free ticket for a lunch from parish, if needed.

Kiitos kaikille avustustarvikkeita ukrainalaisille sotapakolaisille lahjoittaneille!

Iso kiitos kaikille espoolaisille keräykseen osallistuneille.
Vaatteita ja kenkiä ei tällä hetkellä kerätä eikä oteta vastaan lisää kirkolle.

(Tiedot päivitetty 2.2.2024. MA)

Sekä Suomenojan Ukraine Aid että Vallilan ukrainalaisten avustuskeskus kiittävät tähän mennessä tulleista avustustarvikkeista sekä seurakuntia että varsinkin kaikkia yksittäisiä lahjoittajia! ​​​​​

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry auttaa ukrainalaisia suoraan:

Yhdistys on avannut https://autaukrainaa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -palvelun, joka kerää lahjoitustavaroita kaikkialta Suomesta ja lähettää ne suoraan apua tarvitseville Ukrainaan.

Tukena Ukrainan kriisissä

Ukrainan tilanne ja ukrainalaiset ovat mielissämme. Voit liittyä yhteiseen rukoukseen, osallistua tukitapahtumiin tai lahjoittaa rahaa keräyksiin. Jos maailmantilanne ahdistaa, keskusteluapua on tarjolla joka päivä.

Näin voit auttaa

Moni haluaa auttaa Ukrainan sodan keskellä olevia ja sitä pakenevia ukrainalaisia.

Tunnetut avustusjärjestöt pystyvät toimittamaan avun luotettavasti perille. Lisäksi järjestöt pystyvät kohdentamaan avun tarpeiden mukaan. Esimerkiksi Kirkon Ulkomaanapu seuraa koko ajan sitä, missä avun tarve on suurin. Siksi raha on hyvä tapa auttaa.

Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon lähetysjärjestöjen keräykset Ukrainaan

Seurakunnat järjestävät myös erilaisia tukitapahtumia, joihin osallistumalla voit auttaa.

Rukoilemme rauhaa

Kristityt ympäri maailmaan rukoilevat rauhan puolesta. Niin rukoillaan myös Suomessa, kodeissa ja kirkoissa. Järjestämme myös erityisiä rukoushetkiä rauhan puolesta.

Keskusteluapua

Lipaskeräys Espoon Tapiolasta
Kiitos! Espoon 4.3.2022 lipaskeräys tuotti 17 835 euroa Ukrainan kriisin uhreille. Kuva: S. Mansikkämäki