Avioliittoon vihkiminen

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä yhteisöllinen tapahtuma että pyhä jumalanpalvelus. Siinä kaksi ihmistä sitoutuu julkisesti toisiinsa ja yhteiselle elämällenne pyydetään Jumalan siunausta. Seurakunnissa voidaan järjestää niin massiivisia ja juhlallisia kuin pienempimuotoisiakin häitä.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on:

1. Avioliitolle ei ole estettä (ns. esteettömyystutkimus).

2. Vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos rippikoulu on jostain syystä käynyt käymättä, sen suorittaminen onnistuu aikuisena yksityisesti. Lisätietoja aikuisrippikoulun suorittamisesta.

3. Aviopari voi saada kirkollisen vihkimisen, jos toinen on rippikoulun käynyt kirkkomme jäsen ja toinen kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan.

Lisäksi

- Avioliittoon vihkiminen voidaan toimittaa myös morsiusmessuna (Morsiusmessusta voit katsoa tarkemmin täältä: www.evl.fi/kkh/to/KJM/toim-kirja/Linkki avautuu uudessa välilehdessä). Tällöin vihkimisen yhteydessä vietetään ehtoollista.

- Maistraatissa solmittu avioliitto voidaan siunata kirkossa.

- Samaa sukupuolta olevat pariskunnat voivat varata tilan vihkimiseen tiettyihin Espoon seurakuntien kirkkoihin. Kaikissa tiloissa voidaan järjestää rukoushetki. Tarkemmat tiedot löytyvät täältä.

Hääpari suutelemassa toisiaan.