Valon leikkiä tilassa

Valokuvan etualalla vanha tammi, nurmikkoa ja graniittiharkkoja, jotka muodostavat ulkokokoustilan. Taustalla kirkon ja kerhorakennuksen julkisivut.

Kuvassa Olarin kirkon sisäpihaa. Tontilla sijainneen puretun Gräsan kartanon päärakennuksen kivijalan harkkoja, joista on tehty ulkokokoustila.

Olarin kirkko valmistui vuonna 1981. Arkkitehdit Simo ja Käpy Paavilainen valittiin suunnittelukilpailulla.

Olarin kirkossa on perinteisten kirkkojen basilikamuoto halkaistu keskeltä päälaivaa. Basilikasta on otettu vain toinen puoli. Kirkkosalin korkein kohta ei ole keskellä salia, vaan toisella pitkällä sivulla. Olarin kirkko muistuttaa perinteistä bastionia, mutta samalla se rikkoo tradition monella tavalla. Kirkkosali suuntautuu aluksi kohti saarnastuolia, kunnes se puolivälissä kääntyy osittain kohti alttaria.

Tila ja valon eläminen tilassa ovat Olarin kirkkosalin keskeisiä elementtejä. Kirkon seinät, alttari ja saarnastuoli on maalattu valkeiksi. Vihertävän mustiksi petsatut, himmeiksi lakatut koivupuiset penkit ja punainen tiililaattapintainen lattia muodostavat voimakkaan vastakohdan valkeille pinnoille.

Olarin kirkon kellotornissa on 6 kelloa. Kellot on valettu Hollannissa, ja niillä voi soittaa 40 eri melodiaa. Maanantaisin klo 16 soitetaan sanomakelloja. Soitolla tiedotetaan seurakuntalaisen kuolemasta.

Sisäkuva kirkkosalin perältä eteenpäin. Kattovalaisimet on arkkitehti suunnitellut yhdessä sähkösuunnittelijan kanssa.

Kuvat: Jukka Granström