Virta-kirkkotekstiilin valmistuksesta

Tein lupauksen aikoinaan, että jossain vaiheessa teen kirkkotekstiilin Kristuksen kunniaksi ja kiitokseksi, koska sain mahdollisuuden vaihtaa alaa. Olin useiden vuosien aikana innokkaasti harrastanut erilaisten käsitöiden tekemistä opettajan työni ja sitä edeltävien opintojen aikana. Syksyllä 2008 sain tilaisuuden aloittaa tekstiiliartesaani-opinnot ja valmistuin 2011, minkä jälkeen perustin oman yrityksen ja olen siitä asti suunnitellut ja valmistanut itse erilaisia tekstiilejä myyntiin. Olen nauttinut valtavasti nykyisestä työstäni, joka on luovaa ja haastavaa.

Idean keksiminen kirkkotekstiilin aiheeksi kesti pitkään, vaikka yleensä mieleeni tulee valtavasti ideoita erityyppisistä töistä. Vuonna 2016 juhannuksena kävin Tapiolan kirkossa messussa Johannes kastajan päivänä, ja kun pyöräilin messusta takaisin kotiin, idea työn aiheesta kirkastui vihdoin mielessäni. Olen tehnyt paljon vesiaiheisia huiveja myyntiin. Viimeisimpinä pellavasta kudottuja Koski-huiveja, joissa värit ja 3-uloitteinen malli kuvastavat veden liikettä ja siihen heijastuvaa luontoa. Sain siis idean tehdä virtaavaa vettä kuvaavan tekstiilin, johon kuvastuu risti.

Halusin käynnistää työn tekemisen 2016 heti, kun se idean saatuani oli mahdollista, koska Tapiolan kirkossa oli meneillään 50-vuotisjuhlavuosi. Lisäksi 2017 vietetään uskonpuhdistuksen juhlavuotta sekä Suomen 100-vuotisjuhlavuotta, joten halusin työlläni juhlistaa myös näitä merkkivuosia.

Tapiolan kirkko on tullut minulle hyvin läheiseksi toisaalta siksi, että lapseni ovat päässeet ripille siellä ja toisaalta siksi, että olen kokenut messuissa käynnit siellä hyvin koskettaviksi. Minulla on ollut tunne, että Kristus on johdattanut minut kirkkoon juuri silloin, kun saarnassa on ollut aiheena jokin minua sillä hetkellä erityisesti askarruttava aihe. Sen vuoksi olen usein ollut liikutuksen partaalla kirkossa. Tapiolan kirkossa on myös vertaansa vailla olevat papit, joista välittyy selkeästi se, että he ovat kutsumusammatissa. Siellä on aina ollut harras ja syvällinen, mutta samanaikaisesti myös rento ja iloinen tunnelma. Vaikka kirkkoa on moitittu rumaksi, minä pidän sitä karulla tavalla kauniina ja vaikuttavana. Sen vuoksi halusin lahjoittaa työni juuri Tapiolan kirkkoon.

Virta-kirkkotekstiili koostuu kahdesta käsin tehdystä tekstiilistä: pellavapäällisestä ja huovutetusta taustasta. Pellavatekstiilissä on noin 580 loimilankaa, joissa värit vaihtelevat siten, että tummat ja vaaleat alueet vuorottelevat. Niiden tarkoitus on saada aikaan vaikutelma syvyysvaihtelusta virtaavassa vedessä. Loimilankojen paksuudet ja värit vaihtelevat, mikä tuo elävyyttä ja lisää vaikutelmaa veden virtauksesta. Olen suunnitellut Virran värit siten, että ne sopisivat Tapiolan kirkon tyyliin mahdollisimman hyvin. Siten valitsin kuteen värin harkkoseinän harmaan mukaan. Suunnitelmani pohjana oli, että työ ei saisi tulla kovin paljon esille seinästä, vaan että se vain hieman pehmentäisi tekstiilinä harkkoseinää. Pyrin vaikutelmaan, jossa vesi ”valuu seinästä”.

Noin 2.8 m pitkä pellavatekstiili on ommeltu kiinni lampaan villasta huovuttamaani pohjaan. Huovutetussa tekstiilissä on 3-uloitteinen muoto, jossa on pituussuunnassa mutkittelevia korkeampia ja matalampia alueita. Korkeammissa kohdissa on valkoista ja matalammissa kohdissa mustaa lampaanvillaa pohjana. Päällimmäinen kerros koko huovutuksessa on harmaata lampaanvillaa, jonka sävy on lähellä pellavatekstiilin kuteen harmaata. Vain ristin alla on pelkkää valkoista villaa päällimmäinen kerros. Kun olin ommellut koneella pellavatekstiilin huovutetulle pohjalle, pyrin saamaan pintaan vaikutelmaa virtaavan veden mutkittelusta ompelemalla vielä käsin laskoksia kauttaaltaan kankaaseen. Veteen kuvastuva ristikin mutkittelee virtauksessa.

Työ on ollut tähän mennessä tehdyistäni kaikkein mittavin ja olen kokeillut siihen täysin uutta tekniikkaa yhdistäessäni sekä kudottua että huovutettua tekstiiliä. En ole nähnyt vastaavia tehdyn vielä missään. Työn tekeminen on ollut erittäin kiinnostavaa ja mieluisaa. Olen kiitollinen siitä, että Virta-kirkkotekstiilille löytyi paikka Tapiolan kirkosta. Toiveeni mukaisesti Tapiolan kirkko on tukenut afrikkalaisten lasten hyväksi tehtävää työtä Kirkon ulkomaanavussa kiitokseksi lahjoituksestani. Afrikkalaiset lapset ovat sydäntäni lähellä, koska vuonna 2002 hankin aineistoa kehitysmaantieteen pro gradu –työhön Ugandassa ja vierailin mm. Kirkon ulkomaanavun avustuskohteessa, jossa sain tavata AIDS –orpoja lapsia.

Erja Tanskanen
Artesaani, filosofian lisensiaatti

Pääset takaisin muistelusivulle tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä