Muistotilaisuus

Muistotilaisuus voidaan järjestää seurakunnan tiloissa, vainajan tai hänen omaistensa kotona tai muualla. Seurakunnan tilojen käyttö on maksutonta seurakunnan jäsenille. Astioiden ja pöytäliinojen käytöstä peritään korvaus. Tarjoilun omaiset voivat hoitaa itse tai tilata sen pitopalvelusta. Pappi ja kanttori osallistuvat muistotilaisuuteen, mikäli omaiset niin haluavat ja kutsuvat heidät etukäteen.

Hyvät muistot lohduttavat

Muistotilaisuus on nimensä mukainen, läheisen ihmisen muistamista ja muistelemista. Muistotilaisuuden järjestäminen ja sen sisältö on omaisten ratkaistavissa.

Muistotilaisuudessa on luonnollista laulaa virsiä, pappi voi pitää puheen, useimmiten luetaan adressit ja tarjotaan mahdollisuus lyhyisiin muistosanoihin tai muisteluihin.

Muistotilaisuus on surun jakamista ja toinen toisemme tukemista. Surun, ikävän ja kyyneleiden näkyminen siunaus- ja muistotilaisuudessa on luonnollinen asia, jota ei tarvitse hävetä.

Lisätietoa muistotilaisuuden sisällöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pitäjäntupa auringossa.
Kuva Mirja Aukee.