Espoon tuomiokirkko

Espoon vanha kirkko, Espoon kivikirkko

Espoon keskiaikainen harmaakivinen tuomiokirkko ulkoa, edessä oikealla kellotapuli.

Kirkkopuisto 5, 02770 Espoo

09 8050 3600 Vahtimestari.

Espoon tuomiokirkko on avoinna:
- talviaikaan 1.9.-31.5. ti-pe 10-17, la-su 10-18, ma suljettu
- kesäaikaan 1.6.-31.8. ma-su 10-18
Koko vuoden ajan messu klo 10 sunnuntaisin ja juhlapyhinä.
Ks. alempaa poikkeusaikataulut.

Espoon tuomiokirkko on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo svenska församlingin kotikirkko. Joka sunnuntai kirkossa vietetään molempien seurakuntien jumalanpalvelukset ja kasteet. Hiippakunnan toiminta tuo kirkkoon pappisvihkimykset ja muut läheisesti hiippakunnan jumalanpalveluselämään kuuluvat tilaisuudet.

Huom! Espoon tuomiokirkko on suljettuna remontin vuoksi pääsiäisestä 2025 pääsiäiseen 2027.

Kirkkoon mahtuu normaalioloissa noin 550 kirkkovierasta.

Tapahtumatiedot: https://www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat

Tuomiokirkko kesäaikaan

Kesällä Espoon tuomiokirkko on Tiekirkkona arkisin klo 11.00-16.30, jolloin nuoret kirkonoppaat ovat paikalla. He esittelevät tarvittaessa kirkon historiaa. Vapaa pääsy.

Tapulikahvila on avoinna klo 12-16. Juomia, pikkunaposteltavaa ja kirkon historiasta kertova kirjasarja "Kannusillan kollit 1-3" Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Maksu käteisellä tai Mobile Payllä.

Tila- ja toimitusvaraukset

Toimitusvaraukset kasteita, vihkimisiä ja hautaan siunaamisia varten Espoon seurakuntien palvelukeskuksesta, p. 09 8050 2601 tai varauspalvelut.espoo(at)evl.fi.

Puhelinpalveluiden aukioloajat

• maanantaina ja tiistaina klo 9-15
  • keskiviikkona ja torstaina klo 9-12
  • perjantaisin suljettu

Tilojen varaukset musiikki- ja muita kuin yllä mainittuja tilaisuuksia varten:

• musiikkitilaisuudet: Sheldon Ylioja, sheldon.ylioja(at)evl.fi
  • muut tilaisuudet: Riina Kaukonen, riina.kaukonen(at)evl.fi

Kuvat: Jukka Granström.

Historia

Espoon tuomiokirkko on nähnyt ympärillään elämää yli 500 vuotta. Kirkon ikää on tutkittu vertaamalla sitä muihin Suomen keskiaikaisiin kivikirkkoihin ja tutkimalla ullakkohirsien puulustonäytteitä. On kiistämätöntä, että kirkko rakennettiin vuosien 148590 välillä.

Seurakunta sai ensimmäisen nimeltä tunnetun kirkkoherransa, Henricuksen, vuonna 1458, jolloin seurakunta itsenäistyi Kirkkonummen emäseurakunnasta. Tämän perusteella Espoon 500-vuotisjuhlaa vietettiin vuonna 1958 ja Espoo 550-juhlavuotta vuonna 2008.

Vanha harmaakivikirkko Espoonjoen rannalla on pitkän historiansa aikana kokenut muodonmuutoksia. Alkuperäisestä kirkosta ovat jäljellä itä- ja länsiosat, joissa keskiaikaiset maalaukset ovat vielä nykyään näkyvissä. Vuonna 1982 valmistuneen peruskorjauksen yhteydessä alttari siirrettiin kirkon kuorin päädystä itäisen pilariparin väliin tuolloisten liturgisen uudistuksen mukaan keskelle kokoontunutta seurakuntaa. Kärsivää Kristusta esittävä, konservoitu krusifiksi palautettiin takaisin kirkon keskeisimmälle paikalle.

Katso lisää: Historia

Tutustu hautausmaan tarinoihin kännykällä

Hautausmaapolku-sovelluksen avulla voi tutustua Kirkon hautausmaahan sekä tarinoihin edesmenneistä ihmisistä mm. kulttuurivaikuttajina, urheilijoina, poliitikkoina sekä kirkon johtohahmoina.

HautausmaapolkuLinkki avautuu uudessa välilehdessä -verkkosivusto.
Älypuhelinsovelluksen voit ladata täältä. Valitse sovelluksesta Espoon hautausmaapolku.

Tiedustelut ja varaukset:

09 8050 2601 Espoon seurakuntien palvelukeskus ma-ti klo 9-15, ke-to klo 9-12, perjantaisin suljettu.

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Näkövammaiset huomioitu Näkövammaiset huomioitu
Pysäköinti Pysäköinti
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Tuoleja riveissä
Wifi
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja
Vahtimestari paikalla

su 28.4. klo 10.00

Messu

Älä kätke onnea!
su 28.4. klo 16.00

Pienten oma kirkkohetki

Lämpimästi tervetuloa ”Pienten omaan kirkkohetkeen” Espoon tuomiokirkkoon kastepuun äärelle
to 2.5. klo 18.00

Kuoro kaikille

Kaikille avoin kuoroharjoitus. Tervetuloa tutustumaan omaan ääneen ja nauttimaan yhdessä laulamisesta!
su 5.5. klo 10.00

Rukoussunnuntain messu

Sydämen puhetta Jumalan kanssa
su 5.5. klo 18.00

Pysäkkimessu

"Katsokaa kedon kukkia." Lämpimästi tervetuloa kiitollisuuden ja ilon messuun!
su 12.5. klo 10.00

Messu

pe 17.5. klo 19.00

Kirkkopuisto 5, 02770 Espoo

"Maan ja taivaan väliltä" Exoduksen konsertti

"Maan ja taivaan väliltä" konsertti
su 19.5. klo 10.00

Kaatuneiden muistopäivän kaksikielinen messu

Kaatuneitten muistopäivä. Messun jälkeen seppeleenlaskutilaisuus.