Leppävaaran kirkon taide

Alttaritaulukokonaisuus "Ylösnousemus" (2011) on Annukka Laineen tekemä neliosainen teossarja, joka on Espoon seurakuntayhtymän tilausteos. Sarja kuvittaa Jeesuksen kärsimyshistoriaa paastonajan, pääsiäisen ja helluntain teemoihin liittyen. Se on omistettu kauppakeskus Sellon ampumavälikohtauksen 2009 uhreille ja heidän omaisilleen.

Alttarin yllä on maalaus ylösnousseesta Kristuksesta, jonka haavat ja sydän hohtavat valoa. Tämän yläpuolella on pieni maalaus, jossa kolmion keskellä on Jumalan kaikkinäkevä silmä sekä helluntaihin liittyen Pyhä Henki kyyhkysen muodossa. Kyyhkysen suussa on Jeesuksen veren punainen risti. Kolmio on vanha Pyhän Kolminaisuuden symboli. Jumalan kaikkinäkevä silmä taas on yksi vanhimpia kristillisiä symboleja, ristiäkin vanhempi. Katolisessa kirkkotaiteessa, varsinkin Italiassa ja Espanjassa, sitä on käytetty paljon, mutta se tunnetaan myös Egyptin koptien ja Etiopian ortodoksien piirissä. Silmää on pidetty hyvänä symbolina, joka kertoo siitä, että kun Jumala valvoo, ihmiset ovat turvassa.

Alttaritaulun vasemmalla puolella olevassa taulussa on Jeesuksen hauta. Oikealla puolella taas ylösnouseen Jeesuksen tyhjä hauta.

"Ylösnousemus"-taideteoskokonaisuuden teokset. Kuvat: Jukka Granström.

yleiskuva Leppävaaran kirkon sisältä kohti alttaria, jossa näkyvät taulut.

lähikuva Leppävaaran kirkon alttaritekstiileistä, sinivihreä vaate, jossa lukee "Minä olen tie, totuus ja elämä"

Leppävaaran kirkon alttaritaide: ylösnoussut Kristus, joka hohtaa valoa. Yllä Jumalan kaikkinäkevä silmä.