Kastetilaisuus

Ketä kutsumme?

Ristiäisissä ovat paikalla vähintään lapsen huoltaja, pappi ja kummit tai todistajat. Usein juhliin kutsutaan myös muita perheen läheisiä. Kastejuhla voi olla pieni tilaisuus tai isompi sukujuhla – te päätätte!

Kasteen kulku

Kaste kestää yleensä noin 20–30 minuuttia. Tilaisuuden yhteydessä on usein kakkukahvit, mutta se ei ole pakollista. (Vinkki: jos et halua tai jaksa järjestää ristiäisiä, helppo tapa kastaa lapsi on kastepäivä!)

Kastejuhlassa lapsi on kummin tai vanhemman sylissä, ja pappi kastaa ja siunaa lapsen.

Juhlassa voi olla musiikkia, ja usein lauletaan yhdessä. Lauluiksi sopivat esimerkiksi virret, lasten virret tai hengelliset laulut. On hyvä, että laulut ovat juhlaväelle tuttuja. Juhlassa on lisäksi monia kohtia, jossa läheiset voivat osallistua kastetoimitukseen lukemalla raamatuntekstejä tai rukouksia, esittää musiikkia tai osallistua muilla papin kanssa yhdessä sovituilla tavoilla.

Pappi huolehtii kastetoimituksen kulusta. Vanhemmat, kummit ja juhlavieraat voivat rauhassa keskittyä itse kastejuhlaan.

Kasteen kaava

Kastetoimituksen kaava voi vaikuttaa pitkältä. Huomioithan kuitenkin, että kaava on papin työväline, hän huolehtii toimituksen etenemisestä. Vanhemman ei tarvitse muistaa kaavaa.

• Virsi
  • Alkusiunaus
  • Johdantosanat
  • Psalmi
  • Kysymykset tai kehotus
  • Ristinmerkki
  • Rukous
  • Lukukappale
  • Evankeliumi
  • Puhe
  • Kastekäsky
  • Uskontunnustus
  • Kaste
  • Yhteinen esirukous
  • Isä meidän -rukous
  • Siunaus
  • Virsi

Voit tutustua kastetilaisuuden kulkuun myös virtuaalisesti vaikka katsomalla Youtube-video Näin toimit ristiäisissä - papin vinkit kastevierailleLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ristiäisten musiikki

Useimmiten ristiäiset on pienempi kirkollinen tilaisuus kuin esimerkiksi vihkiminen. Espoolaisissa ristiäisissä ei ole yleensä kanttoria paikalla kasteiden suuren määrän vuoksi. Tämän vuoksi toimituksen musiikista kannattaa jutella papin kanssa. On hienoa, jos juhlaväestä löytyy esiintyjiä tai säestystaitoa.

Kastetoimitus alkaa ja päättyy yleensä yhteislaululla. Yleisimpiä kasteessa käytettyjä virsiä ovat 492 Ystävä sä lapsien, 499 Jumalan kämmenellä sekä 971 Suojelusenkeli, eli Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Myös perheelle läheiset virret sopivat mainiosti kastejuhlaan.

Ristiäisissä voi olla myös muuta laulu- tai soitinmusiikkia. Niiden kohdasta toimituksessa sovitaan papin kanssa. Sopivaa musiikkia voi valita esimerkiksi tältä listaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kastetilaisuuden muistilista

• Kastemekko. Suvulla tai perheellä voi olla oma kastemekko. Jos kastemekkoa ei ole, voit lainata mekon myös kotiseurakunnaltasi. Sovi asiasta etukäteen seurakunnan kanssa. Valkoinen kastepuku kuvastaa sitä, että Jumala peittää meidät hyvyydellään, armollaan ja rakkaudellaan. Meidän ei tarvitse yrittää kelvata Jumalalle, hän tuntee meidät ja ympäröi meidät rakkaudellaan.

• Kastevieraat. Vieraat on hyvä kutsua tulemaan paikalle ajoissa.

• Kastekynttilä. Pappi tuo kastekynttilän tilaisuuteen. Lisäksi kotikasteessa kastepöydällä olisi hyvä olla toinen kynttilä, josta kastekynttilän voi sytyttää.

• Kastemalja. Seurakunnan tiloissa on aina kastemalja valmiina, mutta sielläkin voidaan käyttää perheen omaa kastemaljaa, jos sellainen on. Kotikasteessa kastemaljana voi toimia tilanteeseen sopiva astia. Sen ei tarvitse olla erityinen kastemalja.

• Päänkuivausliina. Seurakunnan tiloissa tämä on valmiina. Kotikasteessa pöydälle asetetaan pieni liina, jolla lapsen pää kuivataan. Jos perheessä on isompia sisaruksia, nämä voivat kuivata kastettavan pään. Tämä tehtävä tuntuu tärkeältä ja jää lapsen mieleen.

• Kaste- ja kummitodistukset. Pappi antaa nämä seurakunnan puolesta.

• Vesi. Veden on hyvä olla hieman ihoa lämpimämpää. Vesi kannattaa laittaa kastemaljaan juuri ennen toimituksen alkua, näin kaste on lapselle miellyttävämpi.

• Raamattu. Laitetaan esiin kastepöydälle kastemaljan viereen. Siitä voidaan lukea kastetilaisuudessa teksti. Jos sinulla on oma rippi- tai vihkiraamattu, voidaan kastetun nimi kirjoittaa siihen muistona kasteesta.

• Lapsi. Kastettava kannattaa syöttää ja vaihtaa vaipat vähän ennen kastetilaisuuden alkua. Etukäteen kannattaa kertoa papille, miten toivoisit toimittavan, jos lapsi itkee kovasti kastetoimituksen aikana.

Kastepöydällä palaa kynttilä, on kukkakimppu, kastemalja ja raamattu.
Kuva: Antti Rintala.