Kirkon alttari, jonka päälle on laskettu kukkia.

Jumalanpalveluselämä Espoonlahdessa

Kaikki Espoonlahden seurakunnan jumalanpalvelukset löydät tapahtumakalenterista.

Messu pidetään sunnuntaisin klo 11 Espoonlahden kirkossa.

Messujen striimaus on tauolla kesän ajan.

******************************

Normaaliaikana Espoonlahden seurakunnassa järjestetään messuja – eli ehtoollisjumalanpalveluksia – Espoonlahden kirkossa sekä Soukan kappelissa. Messuja järjestetään moneen makuun ja erilaisille ihmisille.

Jumalanpalvelus on seurakunnan elämän keskus. Juhlavimmillaan sen pääset kokemaan tulemalla perinteiseen sunnuntaiaamun messuun. Liturgian rikkautta ja syvyyttä voi löytää perinteisistä messuista.

Klassisissa messuissa kuoro ja solistit laulavat yleensä barokkiorkesterin säestyksellä J.S. Bachin kantaatin tai muita klassisen musiikin merkkiteoksia.
Modernin messun aika on silloin, kun virsien rinnalla haluaa laulaa muitakin lauluja. Yhteisömessussa ja hiljaisuuden messussa saa ottaa rennosti!

Kun Espoonlahden kirkko vihittiin käyttöön, kirkkoherra Jussi Talasniemi luonnehti: Tämä on Jumalan lasten leikkihuone, jossa Jumalan lapset leikkivät läsnä olevan Isän jalkojen juuressa. Tämä mielessä Espoonlahdessa järjestetään perhemessuja kirkossa ja Soukan kappelissa maailman tärkeimmille ihmisille: lapsille ja heidän perheilleen. Kaikenlaisissa perhemessuissa saa sekä leikkiä ja juosta käytävillä että myös laulaa ja kohdata Taivaan Isän.

Messu on paikka rauhoittua ja tulla Jumalan eteen. Siellä tarjotaan sydämelle rauhaa ja kirkkokahveilla pullaa. Tervetuloa mukaan!

Ehtoollispikari alttarilla.
"Tulkaa, ottakaa vastaan Kristuksen ruumis. Tulkaa, juokaa kuolemattomuuden lähteestä."

Espoonlahden seurakunnan messut

HUOM! Koronapandemian aikana tarkista aina messujen toteutuminen tapahtumakalenterista.

**

Messu - tuttu ja turvallinen ehtoollisjumalanpalvelus pyhäpäivisin klo 11. Virren veisuuta, Jumalan sanaa, rukousta ja Herran pyhä ehtoollinen.
Sunnuntaisin ja pyhäpäivisin klo 11 Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8.
Sunnuntaisin klo 17 Soukan kappeli, Soukankuja 3.

Yhteisömessu - vapaamuotoinen, etkot sekä jatkot ja keittoruokailu. Lapsille pyhäkoulu ikäryhmittäin.
Sunnuntaisin klo 16 Espoonlahden kirkko.

Nuorten messu – keidas hektisen arkiviikon jälkeen. Aika pysähtyä, hiljentyä ja nauttia Jumalan hyvästä hoidosta ystävien kesken.

Leipämessu – koe pyhä hetki arjen keskellä. Messun jälkeen keittolounas.

Viikkomessu - lyhyt levähdyshetki arjen keskellä. Sanaa ja sakramenttia tarjolla. Poikkea vaikka kävelyllä tai kauppareissulla.

Vauvakirkko – tuttikansan oma kirkkohetki, jossa voi nukkua, kuolata tai helistellä musiikin tahdissa.

Klassinen messu - J. S .Bachin säveltämä kantaatti kuorolle, orkesterille ja solisteille. Kantaatin tekstit liittyvät pyhän aiheeseen.

Muskarimessu - lyhyt, musiikkipainotteinen ja toiminnallinen kirkkohetki.

Messy Church - kirkkohetki, jossa toimintapisteitä ja kertomushetki kaikenikäisille. Keittoruokailu.