Espoon seurakuntien päätöksenteko

Yhteinen kirkkovaltuusto

Ylintä päätösvaltaa Espoon seurakuntayhtymässä käyttää vaaleilla valittu yhteinen kirkkovaltuusto. Sillä on käytännössä samanlainen valta kuin kaupunginvaltuustolla kunnallisella puolella. Kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta ja rakennushankkeista. Valtuusto valitsee jäsenet seurakuntien yhteiseen kirkkoneuvostoon, joka toimii seurakuntien hallituksena.

Yhteisen kirkkovaltuuston toimikausi on neljä vuotta. Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa valittujen luottamushenkilöiden kausi on 2023-2026.

Yhteinen kirkkoneuvosto

Yhteinen kirkkoneuvosto on Espoon seurakuntayhtymän ylin toimeenpano- ja hallintoelin. Kirkkoneuvosto johtaa seurakunnan hallintoa, valmistelee asiat yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi sekä huolehtii yhteisen kirkkovaltuuston päätösten täytäntöönpanosta ja valvoo niiden laillisuutta.

Yhteisen kirkkoneuvoston toimikausi on kaksi vuotta.

Seurakuntaneuvostot

Seurakuntaneuvostot päättävät seurakuntien toimintamäärärahojen käytöstä, oman seurakunnan toiminnan painopisteistä ja valitsee seurakunnan työntekijät.

Espoon yhteinen kirkkovaltuusto. Kuva on ryhmäkuva, joka on kuvattu Espoon valtuustotalolla, yläviistosta.
Espoon yhteinen kirkkovaltuusto 25.1.2023. Kuva: Eija Harju

Viralliset yhteydenotot, tietopyynnöt
Espoon seurakuntayhtymä
09 80501 (vaihde, arkisin klo 9–15)