Olarin kirkon taide

Olarin kirkko sai vuonna 2015 kirkkosaliin Kastettujen puun. "Te olette oksat" -niminen taideteos voitti kutsukilpailun. Teoksen on tehnyt Jaakko Niemelä ja Helena Hietanen.

Kukin seurakunnan jäseneksi kastettava pienokainen saa puuhun oman oksan, jossa on hänen nimensä. Oksien lisääntyessä puun lehvästö kasvaa ja muuttuu viikoittain. Kastetut ja heidän läheisensä kutsutaan sitten yhteiseen messuun, jossa puuhun kertyneet oksat annetaan kasteperheille muistoksi.

Kastettujen puu "Te olette oksat".

Valokuva valkoisesta kastettujen puu taideteoksesta. Teoksessa on pohjalevy, josta lähtee litteitä puunoksia. Oksiin on kirjoitettu kastettujen nimiä.

Olarin kirkon kirkkotekstiilit on suunnitellut Dora Jung. Ristin tie -taideteossarja (2001) ja siihen kuuluvan "Ylösnousemus"-alttaritaulun on tehnyt Jukka Mäkelä. Taideteossarjan innoituksena on ollut Ristintie-hartaus ja sen moderni toteuttaminen Olarin kirkossa.

Olarin kirkossa Ristintie-hartaus toteutetaan jokaisena paastonajan perjantaina sekä hiljaisen viikon maanantai-, tiistai- ja keskiviikkoiltana. Hartauden aikana pysähdytään Ristintien yhdeksälle teosasemalle. Niistä ensimmäiset ovat seurakuntasalissa, josta Ristintie etenee kirkon eteläseinustaa alttaria kohti.

Valokuva Olarin kirkkosalin alttarista. Alttaripöydän takana taideteos "Ylösnousemus": öljyvärimaalaus, jossa on harmaan ja ruskean kirjavalla taustalla valkoinen kuvio kurottamassa ylöspäin.

Alttaritaulu "Ylösnousemus". Kuvat: Jukka Granström.