Nuori suippolehtinen puu kasvaa tasangolla Afrikassa. Aurinko paistaa puun oksien välistä suoraan kameraan.
Kuva: Eija Harju, Espoon seurakunnat

Istutamme puun jokaiselle Espoossa syntyneelle vauvalle

Jokainen lapsi on lahja – ja Espoon seurakunnat antavat espoolaisvauvoille aivan erityisen lahjan. Vuodesta 2023 lähtien istutamme heille puuntaimia Tansaniaan. Voit seurata puiden istutusta ja kasvua näillä sivuilla.

Puita Espoon ja maailman lapsille

Tansaniaan istutetaan tuhansittain puuntaimia

Miksi puiden istuttaminen on tärkeää

Kuulumisia Morogorosta

På svenska: Träd för barnenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

In English: Trees for childrenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaksi tansanialaista lasta hymyilee ja pitää käsissään puuntaimia. Maisema on vehreä sateen jäljiltä.

Puita Espoon ja maailman lapsille

Juhlimme maailman metsäpäivää 21. maaliskuuta istuttamalla puita Espoon ja maailman lapsille. Sillä mikäpä olisi vahvempi rakkauden ja toivon teko kuin puun istuttaminen vastasyntyneelle?

Puita Espoon ja maailman lapsille -hanke on osa Espoon evankelis-luterilaisten seurakuntien kansainvälisen vastuun toimintaa. Seurakuntayhtymä on vuonna 2023 myöntänyt Suomen Lähetysseuralle 40 000 euron määrärahan puiden istuttamiseksi Tansaniaan. Yhteistyön on tarkoitus jatkua tulevinakin vuosina.

Nyt istutettavat puuntaimet omistetaan kaikille vuonna 2023 Espoossa syntyneille lapsille riippumatta siitä, onko heidät kastettu tai ovatko heidän vanhempansa kirkon jäseniä. Jokainen syntynyt vauva on yhtä arvokas ja ainutlaatuinen. Haluamme, että lapset lähellä ja kaukana saavat hyvän tulevaisuuden.

Tiedote: Puu jokaiselle espoolaiselle vastasyntyneelle – Espoon seurakunnat istuttaa puita Tansaniaan (14.3.2024)

Tansanialainen lapsi pitää narua puuntaimen kohdalla ja aikuinen mittaa istutuspaikkaa seuraavalle taimelle.
Kuva: Virve Rissanen, Suomen Lähetysseura
Ryhmä nuoria tansanialaisia kädessään puutarhahanskat ja puuntaimia.
Kuva: Mr Yona Kitua, Morogoron hiippakunta

Tansaniaan istutetaan tuhansittain puuntaimia

Puun istuttaminen on kaunis symbolinen ele. Kasvaakseen isoksi puuntaimi tarvitsee sopivan maaperän sekä huolenpitoa: vettä, ravintoa ja valoa. Kasvaessaan puu tekee uusia versoja ja ulottaa juuriaan yhä syvemmälle. Aikanaan puu voi tuottaa lajinsa mukaisia hedelmiä, pähkinöitä tai vaikka käpyjä.

Espoolaisille vauvoille istutetaan oikeita puita Tansaniaan. Suomen Lähetysseura istuttaa puuntaimet yhdessä Morogoron hiippakunnan kanssa. Aktiivisesta ympäristötyöstään tunnettu Morogoron hiippakunta on osa Tansanian evankelisluterilaista kirkkoa, Evangelical Lutheran Church in Tanzania (ELCT).

Työ on jo täydessä vauhdissa. Tansaniassa, Morogoron alueella, kasvaa pian ainakin kahden hehtaarin verran espoolaislasten metsää. Ebenezer-yläkoulun alueelle on jo istutettu 4500 puuntaimea, joita koulun oppilaat kastelevat kuivan kauden aikana. Tämän lisäksi ihmisten kotien pihoille istutetaan tuhansia puita, jotka tarjoavat suojaa ja syötäviä hedelmiä.

Suomen Lähetysseura on jo pitkään tehnyt ympäristötyötä Tansaniassa. Alla olevalla videolla Kishapun savannialueen asukkaat kertovat, mitä alueelle istutettu metsä heille merkitsee.

YouTube-video

Suomen Lähetysseuran verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hymyilevä nainen seisoo lehtevän puun vierellä.

Miksi puiden istuttaminen on tärkeää

Tansaniassa ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisten elämään paljon. Puiden istuttamisesta on monenlaista iloa ja hyötyä.

• Puut lisäävät sateita, jotka ovat elintärkeitä ihmisille ja eläimille.

• Puita istuttamalla vähennetään metsäkatoa ja maaperän eroosiota.

• Ihmiset kertovat, että hengitysilma on raikasta, kun ympärillä on puita.

• Puiden ansiosta ei ole niin tuulista.

• Ilmassa leijuu vähemmän tomua ja pölyä siellä missä puita kasvaa.

• Puut antavat suojaa paahtavalta auringolta.

• Puiden istuttaminen parantaa ihmisten mahdollisuuksia viljellä maata ja hankkia toimeentulo.

• Kun hedelmäpuut antavat satoa, niistä saa terveellistä syötävää.

• Joidenkin puiden pähkinöistä saa voita, josta voi valmistaa voiteita.

• Puiden suojassa on mahdollista tarhata mehiläisiä.

Postikortti vauvaperheisiin

Saitko seurakunnasta kortin, jossa toivotetaan hyvää maailman metsäpäivää? Kortit on postitettu vuonna 2023 lapsen saaneille Espoon seurakuntien jäsenille maaliskuussa 2024.

Tyylitelty ikonikuva puuntaimesta kämmenen päällä ja teksti: Tämä puu kasvaa lapsellesi ja maailman lapsille!

Kortin tekstipuoli, jossa otsikkona: Puu on toivon symboli, eikä suotta.

Katso myös

Haluatko tietää, mitä Tansaniassa käytännössä tehdään? Lue kuulumisia Morogorosta.

Monikulttuurisuustyön asiantuntija
Espoon seurakuntayhtymä