Perkkaan kappeli säilyy muistoissamme

Perkkaan kappeli tuhoutui rakennuspalossa kiirastorstaina 14.4.2022. Kappeli oli rakas paikka monelle espoolaiselle. Perkkaan kappeli oli myös kaupunkikuvallisesti merkittävä rakennus ja toiseksi vanhin kirkkorakennus koko Espoossa.

Moni jäi kaipaamaan kappelia ja suremaan sen menetystä. Perkkaan kappeli oli monen vihki- ja konfirmaatiokappeli, ja siellä monet lapset olivat käyneet perhe- ja päiväkerhossa, kuorot harjoitelleet ja lukemattomat ryhmät kokoontuneet vuosien saatossa. Siellä oli kuunneltu ja koettu monet konsertit, messut ja muut tilaisuudet. Kappeli oli rakennettu vuonna 1929 talkootyöllä, ja siten se oli yhteisöilleen erityisen arvokas. Se oli toiminut myös Leppävaaran seurakunnan pääkirkkona, ennen kuin nykyinen kirkko valmistui vuonna 1979. Lue kappelin historiasta lisää Perkkaan kappeli -sivulta.

Täältä voit tutustua seurakunnan kokoaman historiikkiin Perkkaan kappelista.

Alempaa voit katsoa videon, jossa muistellaan kappelia palon jälkeen.

Haluatko sinä jakaa muistosi Perkkaan kappelista?

Me emme unohda Perkkaan kappelia, ja siksi haluamme kerätä muistoja ja koota ne tälle sivulle.

Onko sinulla muistoja jaettavaksi Perkkaan kappelista? Olemme kiinnostuneita niin pienistä kuin isommistakin muistoista. Jos haluat jakaa muistosi, voit tehdä sen täyttämällä tämän lomakkeen ja lähettämällä sen meille: Muistoja Perkkaan kappelistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Jos haluat jakaa valokuvia tai videoita, otatko yhteyttä pastori Arto Vallivirtaan, p. 040 760 6898, arto.vallivirta(ät)evl.fi.

YouTubesta löydät myös videon, minkä Kirkko ja kaupunki -lehti kuvasi kappelin palon jälkeen pidetystä ehtoollismessusta. Löydät sen täältä: Ehtoollinen Perkkaan kappelin raunioilla 14.4. iltana Espoon LeppävaarassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

perkkaan kappelin sinisävyinen alttarialue, seinälle kullanvärinen krusifiksi

perkkaan kappelin kaareutuva puinen lämminsävyinen sisäkatto, josta riippuu valaisimia, taustalla näkyvät urut ja lehteri sekä maalaus "Hyvä paimen"