Espoon seurakuntayhtymän ympäristötilinpäätös vuodelta 2022 valmistunut

Espoon seurakuntien ympäristötilinpäätösLinkki avautuu uudessa välilehdessä vuodelta 2022 perustuu yhteisen kirkkovaltuuston hyväksymään ympäristöpolitiikkaan ja yhteisen kirkkoneuvoston määrittelemään ympäristöohjelmaan vuosille 2021–2030. Laaja raportti sisältää sekä kuvailevaa että numeerista tietoa.

Öljylämmityksestä luopuminen etenee aikataulussa. Kuluvana vuonna lisätään Hvittorpin kurssikeskuksen maalämpöjärjestelmän kapasiteettia. Velskolan kurssikeskuksessa siirrymme tänä vuonna niin ikään maalämpöön. Jo nyt seurakuntayhtymän käyttämä sähkö on 100 % fossiilitonta. Kiinteistöjen jätteiden lajittelumahdollisuuksia kohennetaan kohde kerrallaan.

Vastuu luomakunnasta on tekoja

Vastuu luomakunnasta on yksi seurakuntayhtymän strategian Kirkko Espoossa 2023–2030 kahdeksasta toiminnallisesta painopisteestä.  Haluamme tarjota mahdollisuuksia hengellisiin luontoelämyksiin ja toimintaan luonnossa. Tavoitteenamme on erityisesti vähentää kasvihuonepäästöjä ja luonnonvarojen käytön tarvetta.

Esimerkiksi tulosteiden määrät ovat vähentyneet puoleen aikaisemmasta viime vuonna käyttöönotettujen turvatulostimien myötä. Kaikissa hankinnoissa edellytetään hankintojen ympäristövaikutusten arviointia. Kasvisruoan määrää on lisätty huomattavasti aikaisempaan verrattuna kaikissa tarjoiluissa, myös rippikoululeireillä ja retkillä.

Kasvisruoan määrää lisätään. Leirikeskuskävijät ovat antaneet kasvisruoista hyvää palautetta.

Ympäristökasvatus näkyy seurakuntien työssä kaikilla työaloilla ja monissa tapahtumissa. Ilmastoahdistukseen ja luontohengellisyyden kaipuuseen on vastattu järjestämällä toimintaa näiden teemojen ympärille, esimerkiksi retriittejä ja pyhiinvaelluksia.

Seurakuntayhtymän suurin hautausmaa, Kellonummen hautausmaa, sai vuonna 2022 ensimmäisenä suomalaisena hautausmaana arvostetun Green Flag Award -tunnustuksen. Tunnustuksen saaminen edellyttää monipuolista ja pitkäjännitteistä ympäristötyötä ja luonnon monimuotoisuuden edistämistä.

Taustaa:

Yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi vuoden 2022 ympäristötilinpäätöksen tiedokseen 5.6.2023.

Seurakuntayhtymän ympäristöohjelma 2021–2030 pohjautuu SFS 14001-standardin vaatimuksiin. Työskentely ohjelman tavoitteiden edistämiseksi jatkuu. Kaikki seurakunnat ja yhteisen seurakuntatyön palveluyksikkö ovat valmistelleet ympäristösuunnitelmansa vuosille 2023–2025.

Espoon seurakuntayhtymän ympäristöjärjestelmä 2021-2030

Espoon seurakuntayhtymän ympäristöjärjestelmäLinkki avautuu uudessa välilehdessä koostuu ympäristöpolitiikasta ja ympäristöohjelmasta. Ympäristöpolitiikka hyväksyttiin yhteisessä kirkkovaltuustossa joulukuussa 2020 ja ympäristöohjelma yhteisessä kirkkoneuvostossa marraskuussa 2021. Uusi järjestelmä pohjautuu ISO14001-standardiin.

Seurakunnissa toimii monialainen ympäristötyöryhmä, jota johtaa kehityspäällikkö Kerttuli Boucht.

Kirkon ympäristödiplomi Espoon seurakunnilla oli vuosina 2006–2014.

Espoon seurakunnissa huolenpito ympäristöstä kuuluu jokaiselle

Ympäristökasvatus on elinikäinen oppimisprosessi.

Ympäristökasvatuksen tavoitteena yhteiskunnassa on kasvattaa ihmisiä tietoisuuteen ja huoleen taloudellisten, sosiaalisten, poliittisten ja ekologisten tekijöiden riippuvuudesta toisistaan kaupunki- ja maalaisympäristössä.

Seurakunnan ympäristökasvatus perustuu kristilliseen luomisuskoon. Kaikella luodulla on itseisarvo. Jumalan siunaamaa ei saa kohdella miten hyvänsä – Raamattu opettaa kohtuullista elämäntapaa.

Seurakunnan toteuttama ympäristökasvatus on ihmisen Jumala- ja luontosuhteen pohdintaa. Se on myös konkreettisia tekoja paremman ympäristön puolesta.

Kasvinverso, jossa sydämenmalliset lehdet.
Kaikki kuusi Espoon seurakuntaa ovat Reilun kaupan seurakuntia.
Sinulla ei ole tarvittavia rooleja tähän portlettiin.

Kehityspäällikkö
Johdon yksikkö
Kirkkokatu 1, Pl 200

Johdon yksikkö

Viestinnän asiantuntija, some- ja verkkotoimituksen tiiminvetäjä
Viestintäpalvelut
050 438 0197 (myös whatsapp)
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo

Sosiaalinen media, valokuvaus ja videot ovat osa työtäni. 1.9.2023 - 31.8.2024 luotsaan Espoon seurakuntien sometoimitusta. #kirkkoespoossa #armo #osallisuus #oikeudenmukaisuus

Perhetoiminnanohjaaja
Leppävaaran seurakunta
Veräjäkallionkatu 2
02650 Espoo
Talotekniikan asiantuntija
Kasvatuksen asiantuntija
Yhteinen seurakuntatyö
Kirkkokatu 1 / PL 200
02771 Espoo

Yhteinen seurakuntatyö, nuorisotyö, erityisnuorisotyö, partio

Hautaustoimen työnjohtaja
Kiinteistöpalvelut Hautauspalvelut
Kirkkokatu 1, PL 200

Gräsan ja Tapiolan uurnalehdot

förvaltningsassistent
Esbo svenska församling
Kyrkogatan 10
02770 Esbo
nuorisodiakoni
Espoonlahden seurakunta
Soukantie 13
02360 Espoo

Virkavapaalla maaliskuun 2024 loppuun.

Ylivahtimestari
Tapiolan seurakunta
Kirkkopolku 6
02110 Espoo

Palvelut tiimin esihenkilö

Lisätietoja: Ylivahtimestari vuodesta 2004. Aiemmin Munkkivuoren seurakunnassa. Muita vastuita: Espoon seurakuntakuntayhtymässä Kirkon alojen ammattijärjestö (SVTL) pääluottamusmies.

Palveluesimies
Kirkkokatu 1