Vertaistukiryhmät Tapiolassa

Joka maanantai, keskiviikko ja perjantai klo 19–20.45 Tapiolan kirkolla.

Alkoholismista voi toipua. Ryhmässä toipuminen on helpompaa. AA on toveriseura, jossa yritetään ratkaista ongelmat yhdessä ja auttaa toisia tervehtymään alkoholismista. AA:ssa ei ole mitään velvoitteita tai jäsenmaksuja. Olemme itsenäisiä, omavaraisia ja nimettömiä. Kunnioitamme toistemme elämänarvoja. Myös perheen jäsenet voivat osallistua toimintaamme. Joka keskiviikkona on avokokous, johon voi tulla kuka hyvänsä toiminnastamme kiinnostunut.

Leijonaemot

Tervetuloa mukaan erityislasten vanhempien vertaistukiryhmään. Ryhmään ovat tervetulleita kaikki erityislasten vanhemmat, jäsenyyttä tai diagnooseja ei tarvita.Maanantaisin 29.1., 25.3., 29.4. ja 27.5. klo 17.30–19.30 Tapiolan kirkko.

Lastenhoitoa ei järjestetä. Vertaisohjaajina toimivat Leijonaemojen vapaaehtoiset Merja ja Henna. Toivomme, että ilmoittaudut etukäteen Merjalle sähköpostitse merja.rukko@gmail.com tai viestillä / whatsappissa: 040 132 6848.

Äidin uusi rooli -ryhmä

on tarkoitettu sinulle, joka tunnet tarvetta tarkastella, miltä lasten aikuistuminen tuntuu ja mitä kodin tyhjeneminen sinulle merkitsee. Pääset arvioimaan ohjatusti tilannettasi ja vertaisryhmässä sinulla on mahdollisuus miettiä, mitä mahdollisuuksia uusi elämänvaihe sisältää. Uutta elämäntilannettasi lähestytään kirjallisuusterapeuttisten menetelmien avulla: tekstien kautta, kirjoittamalla ja keskustelemalla. Mitään erityisiä kirjoittamisen taitoja ei tarvita. Ryhmää ohjaavat Annika Korpimies (FM, kirjallisuusterapiaohjaaja) ja Katja Hero (TM, seurakuntapastori, kirjallisuusterapiaohjaaja).

Äidin uusi rooli -ryhmä kokoontuu 15.1.2024. alkaen Tapiolan kirkolla maanantai-iltaisin kello 17.30–19.45. Kokoontumisia on yhteensä seitsemän:
15.1., 22.1., 29.1, 5.2, 12.2., 26.2. ja 4.3.

Jos kiinnostuit ryhmästä, lähetä viestiä 5.1.2024 mennessä osoitteeseen: annika.korpimies@gmail.com

Sylivauvaryhmät

Vertaisryhmässä vaihdamme kuulumisia, jaamme vauva-arkea ja vahvistamme vanhemmuutta keskustellen, kysellen ja yhdessä ihmetellen.
Vauvat saavat jakamattoman huomion pienessä musiikkihetkessä, jossa lorutellaan, lauletaan, tanssitaan ja soitetaan.

Vauvaryhmät on tarkoitettu kaikkein pienimmille, alle 5kk ikäisille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Ryhmiä alkaa syys- ja kevätkauden alussa sekä tarpeen mukaan myös kesken kautta.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset perhetyöntekijä miia.raninen@evl.fi tai 041 5398 701 (myös WhatsApp toimii). Kerrothan ilmoittautumisen vauvanne syntymäkuukauden.

Laita se ovi kiinni! -vertaisryhmä murrosikäisten vanhemmille

Itsenäistyvä nuori voi tuntua yhtäkkiä kovin vieraalta: mihin katosi se pieni olento, joka painautui syliin? Minkälaisen roolin otan itsenäistyvän ihmisen rinnalla? Tarvitaanko minua enää mihinkään?

Vertaisryhmässä pohditaan omaa vanhemmuutta, sen tukipilareita ja kuoppia hyväksyvässä hengessä. Tarkoitus ei ole kieriskellä vanhemmuuden haasteissa vaan lähestyä itsenäistyvän nuoren elämänvaihetta mahdollisuuksien ja oman kasvun näkökulmasta.

Ryhmä kokoontuu Tapiolan/Niittykummun alueella yhteensä viisi kertaa keväällä 2024 torstaisin 1.2., 8.2., 15.2., 29.2. ja 7.3. klo 18–19.30.

Ennen ryhmän alkua on tarjolla kahvia ja teetä.

Ryhmää vertaisohjaavat Hanna Videll (diakoni, sosionomi AMK. lähihuoltaja sekä kolmen teinin äiti) ja Emmi Meloni (TM, työnohjaaja ja kahden teinin äiti).

Rymä on maksuton.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
Hanna Videll, hanna.videll@evl.fi tai 050 432 6587
Emmi Meloni, 045 675 2869

Sururyhmä

Vertaistukiryhmä läheisensä menettäneille aloittaa ti 27.2. klo 18–20 Tapiolan kirkolla. Menetyksestä on hyvä olla kulunut noin puoli vuotta ennen ryhmään osallistumista. Muut kokoontumiset 5.3., 12.3., 19.3., 26.3., 2.4. ja kerran vielä 7.5.

Ryhmää ohjaavat TM, pastori, kirjallisuus-terapiaohjaaja ja kirjallisuusterapeuttiopiskelija Katja Hero ja TM, psykologian ja uskonnon lehtori, kirjallisuusterapiaohjaaja Saara Sahla. Lisätieto-ja voit kysyä: Katja Hero, p. 040 5246986. Ryhmään voit ilmoittautua katja.m.hero@gmail.com
tai puhelimitse 040 5246986/ Katja Hero. Ryhmään otetaan 8–10 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Mitä vielä? -ryhmä

on tarkoitettu sinulle, joka olet eläköitynyt äskettäin ja tunnet tarvetta tarkastella, miltä eläköityminen on tuntunut ja mitä se on sinulle tarkoittanut. Pääset arvioimaan ohjatusti tilannettasi ja elettyä elämää muutamista näkökulmista. Vertaisryhmä on sinulle mahdollisuus pohtia, mitä muutoksia ehkä haluat tehdä elämässäsi tai mihin haluat ryhtyä joko yksin tai yhdessä toisen ihmisen tai toisten ihmisten kanssa.

Mitä vielä? -ryhmä kokoontuu tiistaisin klo 13–15.30. Päivät ovat: 5.3., 19.3., 2.4., 9.4.,16.4., 7.5. ja 21.5. Paikka on Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6.  Ryhmää ohjaavat pappi Marianne Tiihonen ja työnohjaaja Tiina Merikanto.

Ilmoittaudu viimeistään 26.2.: tiinamerikanto(at)gmail.com.

Työnhakijat

RYHMÄ ON PERUTTU vähäisen osallistumisen takia. Uusi ryhmä aloittaa syksyllä 2024.

Vertaisryhmä työttömille työnhakijoille. Jutellaan ja jaetaan kokemuksia työttömän työnhakijan elämään liittyvistä teemoista, suunnitellaan ohjelmaa myös yhdessä. Kokoonnumme torstaisin 29.2, 14.3, 21.3, 4.4, 18.4, 2.5 ja 16.5. klo 13–15 Tapiolan kirkolla.

Ohjaajina toimivat kokemusasiantuntija Lea God ja diakonissa Anna Handroo. Lisätietoja Lealta, leamgod(at)gmail.com tai 050 556 5193.

Kirjojaa pinossa ikkunalaudalla. Edessä kultareunuksinen kuppi teetä.