Hautapaikka

Espoolaiselle vainajalle on oikeus lunastaa hautapaikka miltä tahansa Espoon seurakuntayhtymän viideltä hautausmaalta, jolta vielä löytyy vapaita hautapaikkoja. Uusi hautapaikka luovutetaan ainoastaan kuolemantapauksen yhteydessä.

Ulkopaikkakuntalaiset voivat lunastaa uuden arkku- tai uurnahautapaikan  Kellonummen hautausmaalta, minkä tahansa hautausmaan muistolehdosta tai sirottelualueelta.

Arkkuhauta

Mikäli suvulla on jo olemassaoleva sukuhauta ja vainajalla oikeus tulla haudatuksi siihen, voidaan hautaus suorittaa kyseiseeen hautaan jos haudassa on vapaita arkkusijoja.

Uusia arkkuhautapaikkoja on lunastettavissa Kellonummen ja Kappelin hautausmailta. Kellonummen hautausmaalla on myös mahdollisuus arkun hautaamiseen muistolehtoon.

Arkkuhautaan voidaan haudata myös uurnassa.

Tuhkan hautaus

Tuhka voidaan haudata uurnassa, arvokkaassa kääreessä, pelkkänä tuhkana tai sirotella.

Mahdollisia tuhkan hautauspaikkoja ovat:

• sukuhaudat
• muistolehdot
• sirottelualueet
• kolumbaario
• tunnustukseton alue
• meri
• oma maa-alue
• muu maa-alue johon on maanomistajan kirjallinen lupa

Espoossa uusia uurnahautapaikkoja on mahdollista lunastaa Kellonummen ja Kappelin hautausmailta sekä Gräsan ja Tapiolan uurnalehdoista. Muistolehtoja on Kirkon ja Kellonummen hautausmailla sekä Gräsan ja Tapiolan uurnalehdoissa. Sirottelualueet löytyvät Kellonummen hautausmaan tunnustuksettomalta alueelta, Kappelin hautausmaalta sekä Gräsan uurnalehdosta.

Kolumbaario eli uurnaholvi on tuhkauurnan säilytystila. Uurna ja tuhka eivät maadu kolumbaariossa. Kolumbaariohaudan voi lunastaa Gräsan ja Tapiolan uurnalehdoista. Kolumbaarioon sijoitettavan uurnan tulee olla maatumaton.

Omaiset voivat olla mukana tuhkan hautaamisessa tai sirottelussa. Muistolehdoissa on yhteinen paikka kesällä leikkokukille ja talvella kynttilöille.

Veteraanien hautaus

Veteraanitunnuksen omaavat espoolaiset sotaveteraanit saavat ilmaisen hautapaikan valitsemaltaan hautausmaalta. Tuhkaus ja seurakunnan asentamat aluspalkit sekä muistomerkit/nimikilvet veloitetaan kuitenkin aina.  Kappelin hautausmaalla on oma hautaosastonsa veteraaneille josta on mahdollista lunastaa uusi arkku- tai uurnahauta.

Tunnustukseton alue

Tunnustukseton alue sijaitsee Kellonummen hautausmaalla sen luoteisnurkassa. Alueelta löytyy arkku- ja uurnahautoja, muistolehto sekä sirottelualue. Kuka tahansa voi lunastaa hautapaikan tunnustuksettomalta alueelta.

Toiselle paikkakunnalle hautaaminen

Vainaja voidaan haudata myös muualle, esimerkiksi hänen synnyinpaikkakunnallaan olevaan hautaan. Tällöin hautapaikasta on sovittava kyseisen seurakunnan kanssa.

Tapiolan uurnalehto kesällä.
Tapiolan uurnalehto.
Kuvassa mies laskee puista uurnaa hautakivien väliin.
Kuva: Antti Rintala.