Musiikkileikkikoulut eli muskarit Espoon seurakunnissa

Muskari on ilon ja riemun paikka, joka kehittää lapsen oppimisvalmiuksia ja perheen lauluvarastoa, sekä vanhempien ja lasten välistä vuorovaikutusta. Musiikkileikkikoulussa voi mukavassa ilmapiirissä tutustua seurakunnan toimintaan ja kokea Taivaan Isän yhteistä turvaa.

Opettajilla on vuosikymmenten kokemus ja vahva ammattitaito muskariryhmien ohjaamiseen. Monet perheet ja lapset ovat luoneet pitkiä ja kestäviä perhetuttavuuksia muskarissa.

Ilmoittaudu muskariin

Ilmoittautumislinkit ryhmiin löytyvät eri seurakuntien omilta muskarisivuilta, joihin pääset tästä alempaa.

Tervetuloa mukaan laulun ja leikin maailmaan!

Verkkomuskarihetkiä

Lyhyitä verkkomuskarihetkiä löydät seurakuntien lasten ja perheiden omilta Facebook-sivuilta:

Henkilöt seisovat ilkona aurinkoisena päivänä soittimet käsissään.
Espoon seurakuntien muskariopettajat.

Muskarin lukuvuosi ja maksut

Muskarit alkavat syyskaudella viikolla 33 ja kevätkaudella viikolla 2. Lukuvuodessa on 30 toimintaviikkoa, joista 2–4 kertaa voi olla muu kuin tavallinen muskarikerta, esimerkiksi konsertti, juhla tai muskarimessu.

Maksu on 75 € lukukaudelta, sisarusalennus -50% kaikista sisaruksista.

Kauden alkaessa alle 3 kk:n ikäisiltä sisarusryhmäläisiltä ei peritä lukukausimaksua.

Kaksi ensimmäistä tuntia ovat kokeilukertoja, joista ei veloiteta, jos ei halua tai voi jatkaa. Mikäli perhe jättää muskarin näiden kokeilukertojen jälkeen kesken, lukukausimaksuja ei palauteta. Jos tiedät muutosta tai työhönpaluusta, sovi maksuasiat (mieluiten sähköpostilla) syyskuun tai kevätkaudella helmikuun alkuun mennessä opettajan kanssa.

Mikäli perhe saa jotakin Kelan harkinnanvaraista tukea, ei maksua peritä, mikäli maksuvapautuslomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä toimitetaan ajoissa. Tulosta ja täytä lomake ja tuo muskariopettajalle.

Lasku tulee seurakunnan sähköiseen asiointipalveluun. Saat viestin sekä sähköpostitse että tekstiviestillä, kun lasku on maksettavana. Asiointipalveluun pääset myös tämän sivun ylälaidasta: Sähköinen asiointi. Olet luonut tunnukset palveluun ilmoittautuessasi.

• Seurakunnan jäsenet ja jatkavat oppilaat ovat etusijalla muskariin.
  • Muskariin pääsee mukaan myös kauden aikana, mikäli ryhmissä on tilaa.
  • Muskareihin ilmoittaudutaan seurakunnan nettisivujen kautta läpi vuoden.

Mikä on muskarimessu?

Muskarimessu on lapsille ja aikuisille sopiva messu, joka pidetään muskarin aikaan. Katso alempaa Kirkko & kaupunki -lehden verkkosivujen tallenne Kalajärven kappelin muskarimessustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka pidettiin 19.10.2017.

Muskarien ikäryhmät

Seuraavissa ryhmissä lapsi käy muskarissa aikuisen kanssa:

Vauvat

• Pienet vauvat 3–7 kk
  • Isot vauvat n. 8–12 kk

Huom. syntymätöntä pikkuista ei voi ilmoittaa muskariin, sillä lapsella tulee olla henkilötunnus. Vauvamuskarissa lauletaan, körötellään, liikutaan, soitetaan, lorutellaan ja kuunnellaan musiikkia.

• 1-vuotiaat. Tunnin kesto 30 min.
  • 2-vuotiaat. Tunnin kesto 30 min.

• Sisarusryhmät

Huom. Sisarusryhmään voi osallistua myös yhden lapsen kanssa. Valitse silloin lapsen ikätason mukainen ryhmä. Yhden vauvan kanssa kannattaa kuitenkin tulla vauvamuskariin.

Pienet sisarukset eli taaperosisarukset: vanhempi lapsi on alle 3-vuotias kauden alkaessa.
Isot sisarukset eli leikki-ikäiset sisarukset: vanhempi lapsi on yli 3-vuotias kauden alkaessa.
Tunnin kesto 30–40 min.

Seuraavissa ryhmissä lapsi käy muskarissa yksin, ilman vanhempaa:

3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaiden muskarin kesto on 40 min.

5-kielinen kantele
Suositusikä 6 vuotta kauden alkaessa. Tunnin kesto 40–60 min.
Kanteleen hankinnasta sovitaan opettajan kanssa kauden alkaessa. Uuden kanteleen hinta noin 150 €, lainakannel myös mahdollinen joissakin seurakunnissa.

Lapsikuorot
Tuomiokirkkoseurakunnassa, Leppävaarassa ja Tapiolassa toimivat muskari-ikäisille (5–7/8 -v.) tarkoitetut lapsikuorot. Toiminta on maksutonta ja kuoroja johtavat tutut muskariopettajat. Ilmoittautuminen ryhmään tapahtuu nettilomakkeen kautta.

Taidemuskari
Espoonlahden seurakunta tarjoaa taidemuskaria. Kesto 60min. Taidemuskarissa käytetään musiikin lisäksi muitakin ilmaisukeinoja: voimme esim. maalata, näytellä, tarinoida, tanssia. Tarkempi sisältö muotoutuu lasten kiinnostusten kohteiden mukaan. Vetäjänä muskariopettaja ja perhetoiminnanohjaaja/keraamikko.

Tuomiokirkkoseurakunta

Vastuualue: Musiikkileikkikoulut

Musiikkileikkikoulunopettaja
Leppävaaran seurakunta
Veräjäkallionkatu 2
02650 Espoo

Vastuualue: muskarit ja muskarikuoro Huiske

Musiikkileikkikoulunopettaja
Tapiolan seurakunta
Kirkkopolku 6
02110 Espoo
Muskariopettaja
Auroran kappeli Laaksolahden kappeli Tuomiokirkkoseurakunta Viherlaakson kappeli
02770 Espoo

Vastuualue: musiikkileikkikoulut. Virkavapaalla 22.8 2023- 31.7 2024.

Auroran kappeli Kauklahden kappeli Tuomiokirkkoseurakunta Viherlaakson kappeli
02770 Espoo

Vastuualue: musiikkileikkikoulut, lapsikuoro Säihke.

Suvelan kappeli Tuomiokirkkoseurakunta

Vastuualue: musiikkileikkikoulut.

Musiikkileikkikoulun opettaja, työvapaa 28.07.2024 saakka.
Olarin seurakunta
Rälssitilankuja 1