Punatiilisen kirkon romanttista rauhaa

Leppävaaran kirkon rakentaminen annettiin aikoinaan rakennustoimikunnan tehtäväksi, joka kävi tutustumassa pääkaupunkiseudulla useaan kirkkoon. Näistä onnistuneimpina pidettiin Korson ja Munkkivuoren kirkkoja. Arkkitehdiksi valittiin Korson kirkon suunnitellut arkkitehti Olli Kuusi. Rakennus valmistui 1979. Espoon kauppalalta hankittu tontti oli hankala maastoltaan ja hidasti osin toteutusta. Arkkitehdin ensin laatimia suunnitelmia ei toteutettu vaan suunnitelmia muutettiin säästösyistä ja kaikki tilat päätettiin sovittaa yhteen rakennukseen.

Kirkkosalin seinät ovat tiiltä. Kirkkosalin katto kohoaa salin etuosaa ja alttaria kohden. Kirkkosalissa on korkea keskilaiva ja matalammat sivulaivat. Tiiliseinien syvennyksillä, muuratuilla seinäpenkeillä ja –hyllyillä sekä pienillä yläikkunoilla on haluttu luoda kirkkotilaan hartautta ja elävyyttä.

Rakennus peruskorjattiin 20089. Näkyvin muutos oli sisäpihan avoimen arkadikäytävän lasittaminen lämpimäksi tilaksi.

Kuvat: Jukka Granström

Leppävaaran punatiilinen kirkko nähtynä pyöreän pihan ylälaidalta.

Leppävaaran kirkolle vievät tiiliportaat. Molemmin puolin seinällä kasaa villiviiniä.

Leppävaaran kirkon pyöreä sisäpiha kaarien alta nähtynä.