Tapiolan uurnalehto

Kirkkopolku 4, 02100 Espoo

09 80501 (vaihde, arkisin klo 9–15)

Tapiolan uurnalehto vihittiin käyttöön pyhäinpäivänä 6.11.2004. Uurnalehdon suunnitelma perustuu vuonna 1997 käydyn arkkitehtuurikilpailun voittaneeseen ehdotukseen Ajan jakso. Arkkitehti, professori Ilmari Lahdelman perusajatuksena suunnitelmassa on jatkaa hienoviritteisellä tavalla suomalaiseen hautaamisen liittyvää perinnettä, sitä liiaksi kerralla muuttamatta.

Arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnittelemaa Tapiolan kirkkoa hallitsee pelkistyneisyys ja koruttomuus. Yhdessä kirkkorakennus ja uurnalehto muodostavat Tapiolan kulttuurimaisemassa sekä kirkollisen että maisemallisen kokonaisuuden.

Uurnalehdon paikka Tapiolan kirkon pohjoispuolella tarjoaa hautausmaalle sen tarvitseman rauhan ja yksityisyyden. Yhtä tärkeää kuin kirkon läheisyys uurnalehdolle on kaunis ja vaikuttava näkymä vesialtaalle.

Uurnahaudat ja kolumbaariopalkit on kumpikin omana alueenaan aseteltu rasterimaisen tasajakoisesti. Tämän ihmisen tekemän säännönmukaisuuden rikkoo olemassa olevien puiden rungot. Rakenteiden säännönmukaisuuden ja puuston luonnollisen sattumanvaraisuuden välinen suhde luo perustan uurnahautausmaan tunnelmalle.

Uurnalehto rakentuu uurnahauta-, kolumbaario- ja muistolehtoalueista. Hautausmaalla, jonka kokonaisala on 1500 neliömetriä, on 8005 hautasijaa.

Tapiolan uurnalehdon kartta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Nimilaattojen kaiverrukset tilataan Espoon seurakuntayhtymän kanssa sopimuksen tehneeltä yritykseltä. Lisätietoja kaiverruksen tilaamisesta antaa Tapiolan uurnalehdosta vastaava hautaustoimen työnjohtaja.

Haudan koskemattomuusajaksi on määritelty 20 vuotta, minkä jälkeen voimassaoloaikaa voidaan jatkaa, ellei siitä aiheudu haittaa hautausmaan järjestelylle tai hoidolle.

Haudoille ei ole mahdollista istuttaa omia kukkia eikä tilata seurakunnan kesähoitoja.

Uurnahauta

Uurnat haudataan maahan ristinmuotoisen muistomerkin ympärille. Risti rajaa kullekin neljälle sivulle suku- ja yksittäishautoja. Muistoristejä on 93 ja muistoristin kullakin sivulla neljä hautapaikkaa. Hautasijoja on kaikkiaan 4464. Uurnan tai kääreen tulee olla maatuva. Muistoristissä on kuusitoista nimilaattaa, yksi kutakin hautaa kohden.

Kolumbaario

Kolumbaariot ovat luonnonkivestä tehtyjä lokeropalkkeja, joihin maatumattomat uurnat sijoitetaan. Kolumbaariopalkkeja on 9. Hautasijoja kolumbaariossa on yhteensä 832.  Oviluukkujen välissä on mustatusta kuparista valmistetut nimilaatat.

Muistolehto

Muistolehdossa jokaiselle vainajalle on oma hautasija. Hautasijoja on 2709. Muistolehdossa hautaa ei ole erikseen merkitty. Uurnan tai arvokkaan kääreen tulee olla maatuva. Nimilaatta tulee muistoseinään.

Kynttilähuone ja lyhtyteline

Omaiset voivat sytyttää kynttilän vainajan muistolle kynttilähuoneessa. Lyhdyt voidaan ripustaa niille tarkoitettuun telineeseen.

Muistelupaikka

Muistelupaikan betonisille pöytätasoille voidaan tuoda kukkia muistolehtoon tai muualle haudattujen vainajien muistamiseksi. Siunaustilaisuudessa laskettuja kukkalaitteita voidaan myös tuoda muistelupaikalle. Kukat poistetaan noin kahden viikon kuluttua siunauksen toimittamisesta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti