Kasteen jälkeen

Kastetun nimi luetaan seurakunnan messussa yleensä noin viikon kuluttua kasteesta. Messussa lapsen puolesta rukoillaan nimeltä. Jos seurakunnassa on kastepuu tai vastaava, lapsen nimi lisätään sinne messussa.

Jos vanhempi on antanut luvan, lapsen nimi ilmoitetaan seurakunnan lehdessä.

Kastettuna lapsi on heti seurakunnan jäsen. Kutsumme lapsen ja koko perheen seurakunnan kerhoihin ja tapahtumiin, aikanaan myös rippikouluun. Seurakunta tarjoaa myös tukea ja apua eri elämäntilanteissa.

Yhdessä vanhempien kanssa lapsi voi osallistua myös ehtoolliselle sen jälkeen, kun vanhemmat ovat keskustelleet hänen kanssaan ehtoollisen merkityksestä.

Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Kaste aloittaa lapsen taipaleen kristittynä. Kristittynä kasvaminen on koko elämän mittainen matka. Jumala lupaa olla omiensa kanssa kaikki päivät maailman loppuun asti.

Kuvassa vauva nukkuu nallepuku päällä turvaistuimessa.
Kuva: Antti Rintala.