Kolmen tien risteyksen kappeli

Auroran kappeli valmistui v. 2000 korvaamaan vanhan Auroran seurakuntatalon. Vanha v. 1948 rakennettu pientalo ei vastannut enää alueen toiminnan tarpeita ja olisi vaatinut kalliin peruskorjauksen eikä tontin rakennusoikeuskaan ollut riittävä.

Uuden Auroran kappelin suunnitteli arkkitehtitoimisto Kirsti Sivén Ky. Rakennuksen suunnitteluun vaikutti suuresti sijainti kolmen tien risteyksessä. Talon teologinen teema – valo, kirkkaus, aurinko – näkyy erityisesti salitilojen ratkaisuissa. Seurakuntasalin kadun puoleinen osa on jäsennelty ylä- ja sivuvalolla ja loivasti kaartuvalla rapatulla seinämuurilla kuorin tyyppiseksi tilaksi. Auringonvalo on tilassa voimakkaasti läsnä aiheuttamatta vastavaloa tai häikäisyä.

Salin lattia on vuolukiveä, katossa näkyvät liimapuupalkit ja katto on verhottu vaahteralaudoin. Materiaalivalinnoilla on haluttu korostaa tilan sakraaliluonnetta. Pihan kulmauksessa on risti-ikkuna ja aulassa sen takana on sininen, valaistu kuparirappausseinä, jotka yhdessä muodostavat pihalle hiljentymisnurkkauksen.

Auroran kappelin tunnelmallinen sisäpiha.

Samassa rakennuksessa toimii myös Espoon kaupungin päiväkoti.