Suvelan uuden kappelin lasitaideteos

Osakuva kappelisalin suuresta lasitaideteoksesta. Lähimpänä ristiinnaulittu Jeesus.

Lasiteos on vertauskuva todellisuudesta

Lasitaideteos on tarkoitettu tuomaan katsojansa mieleen iloa, toivoa ja hartautta. Se on visuaalisesti matka valosta valoon – varjon kautta. - Tässä taiteilija avaa itse teoksen symboliikkaa.

Matka alkaa vasemmalta paratiisista, keltaiselta alueelta, jossa nähdään granaattiomena. Omenasta on haukattu palanen. Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan Eeva ja Aatami söivät vastoin Jumalan kieltoa paratiisin keskellä olevasta puusta. "Älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma". Näin oli Jumalan sanonut. Paratiisin kirkkaudesta muutettiin kuoleman varjon maahan – lasimaalauksen keltainen muuttuu siniseksi, valo varjoksi, ei mitenkään synkäksi, sillä Jumalan luoma maailma on edelleen kaunis, mutta kuoleman varjon alla.

Sinisellä taustalla lentää valkoinen kyyhkynen - Jumalan Pyhän Hengen symboli. Sillä on nokassaan punainen sydän rakkauden vertauskuvana. Sininen, varjon maa, muuttuu liukuvärinä punaiseksi rakkauden maaksi, jossa Jumalan rakkaus luomaansa ihmistä kohtaan huipentuu: hänen ristillä ihmisten syntien vuoksi kuollut poikansa on noussut kuolleista. Hän elää ja on lupauksensa mukaan siellä, missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään. Hän elää seurakunnan keskellä ja riemullisesti siunaa lunastamaansa ihmistä kädet levitettyinä. Tästä tosiasiasta kuvalla halutaan muistuttaa.

Vähitellen punainen muuttuu keltaiseksi - paratiisin väri tavoitetaan uudestaan. Keltaisen alueen päädyssä on jälleen Pyhän Hengen vertauskuva, joka laskeutuu kohti vettä kuvaavaa sinistä aaltoviivaa. Nämä kaksi kuviota kertovat kasteen sakramentista, joka osaltaan avaa meille portin uuteen paratiisiin, taivaalliseen kirkkauteen.

Lasiteoksen päävärit sininen, punainen ja keltainen yhdessä esiintyessään voivat olla myös Jumalan vertauskuvana niin kuin tässä. Lasiteos on vertauskuva todellisuudesta: Kristus on seurakuntansa keskellä. Hän elää. Ylösnousseen väri on punainen. Se on väri, joka kuvaa parhaiten Jeesuksen persoonaa. Hän oli vallankumouksellinen lakiuskonnon vastustaja, veren hän vuodatti ristillä ja kaiken yhteisenä nimittäjänä oli rakkaus – kaikki tämä on punaista.

Teoksen mitat ja valmistustekniikka

Teoksen kokonaispinta-ala on 36,7 m2, yhteispituus 16,7 m, korkeus 2,1 m ja paino 1600 kg. Lasimaalaus on alareunastaan upotettu betonilattiaan 10 cm:n syvyyteen.

Teoksessa esiintyvät figuurit ovat sekatekniikalla tehtyjä maalauksia, joita on muokattu digitaalisesti. Kuvat on tulostettu tasolasille keraamisin värein, ja sen jälkeen lasit on karkaistu, jolloin keraamiset värit sulavat lasiksi. Väreiksi on valittu kolme pääväriä, jotka on himmennetty niin, että ne sopivat mahdollisimman hyvin kirkkosalin vaaleaan interiööriin. Vaihtoehtoisesti olisi voitu liikkua värillisesti niukalla musta-valkoakselilla, mutta silloin olisi menetetty nyt käytettyjen värien symbolimerkitykset.

Lasimaalauksen tehtävänä on tuoda keskeinen kristillinen sanoma visuaalisena kirkkosaliin, mutta samalla rauhoittaa tila alttari-ikkunan takana olevan kadun liikenteeltä kuitenkin niin, ettei taivaallisen valon tulo tilaan täysin estyisi.
Hannu Konola, taiteilija