Gräsan uurnalehto

Rälssitilankuja 1, 02200 Espoo

09 80501 (vaihde, tiedustelut arkisin klo 9–15)

Gräsan uurnalehto on hyvä ja arvostettu esimerkki ympäristötaiteen ja puutarhasuunnittelun yhdistämisestä. Uurnalehto sai Vihervuoden mitalin vuonna 2001 korkeatasoisesta ja esteettisesti viimeistellystä toteutuksestaan. Uurnalehdon arkkitehti on Bey Heng ja vihersuunnittelija Maisema-arkkitehdit Byman & Ruokonen Oy.

Uurnalehtoon lähelle Olarin kirkkoa on rakennettu paikka menneiden läheisten muistelulle. Muistokivien lomaan voi tuoda kynttilän tai leikkokukkatervehdyksen omaisten muistoksi. Muistelupaikan veistoksen "Siivet" on suunnitellut Helena Pylkkänen.

Uurnalehdossa on useita eri hautausvaihtoehtoja, kuten yksityinen tai suvun uurnahauta, tuhkan sirottelualue, muistolehto, suku-uurna ja kolumbaario eli uurnaholvi. Hautausmaa on otettu käyttöön 1996 ja sen kokonaispinta-ala on 0,6 hehtaaria.

Haudalle istutetut maanpeitekasvit on suunniteltu korvaamaan muut kukkaistutukset. Omaisten toivotaankin tuovan haudoille leikkokukkia istutettavien sijaan. Haudoille ei ole mahdollista tilata seurakunnan kesähoitoja.

Gräsan uurnalehdon karttaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sirottelualueelle, kolumbaarioon sekä muistolehtoon tulevat nimilaatat kaiverruksineen tilataan Espoon seurakuntayhtymän kanssa sopimuksen tehneeltä yritykseltä. Lisätietoja nimilaattojen tilaamisesta antaa Gräsan uurnalehdosta vastaava hautaustoimen työnjohtaja.

Mereen haudattujen muistelupaikalle asennettuihin metalliristeihin on mahdollista tilata nimikilpi. Nimikilven voi hankkia espoolaiselle mereen haudatulle vainajalle, jonka kuolinpäivä on 1.1.2010 jälkeen.

Nimikilvestä täytetään ensin anomuslomake, joka lähetetään Espoon seurakuntien hautatoimistoon. Anomuksen voi tehdä vain vainajan lähiomainen. Anomuksen perusteella omaiselle lähetetään tarkemmat tiedot nimikilven tilaamisesta sekä itse nimikilven tilauslomake.
Lisätietoja antaa tarvittaessa Kappelityönjohtaja.

Uurnalehto on jaettu useisiin eriluonteisiin alueisiin

Enkelin siipi

Muistelupaikalla on kuvanveistäjä Helena Pylkkäsen "Siivet" taideteos, jossa näkyy hänen pienveistoksilleen tyypillinen piirre: hauraan ja vahvan yhdistyminen. Sinne voi tuoda kynttilän tai leikkokukkatervehdyksen omaisten muistoksi.

Hiljaisuuden metsä

Kristillisen näkemyksen mukaan arkkuhautaus ja tuhkaus ovat samanarvoiset. Gräsan uurnalehdossa vainajien tuhka sirotellaan Hiljaisuuden metsän alueelle.

Kukkakallio

Kolumbaario on hautausmuuri, jonka lokeroihin sijoitetaan tuhka ja lokeron oven viereen muistolaatta. Tapa on tullut meille Välimeren maista.

Kotkansiipi

Kotkansiiven alueelta voi varata useita vierekkäisiä hautapaikkoja. Siellä on kauniita luonnonkivestä tehtyjä muistomerkkejä.

Pihlajapiha

Gräsan uurnalehdossa kasvaa pihlajia. Esi-isämme pitivät pihlajaa pyhänä puuna, joka kuvasti elämän kiertoa.

Rauhan rinne

"Hautausmaalla ei tarvitse keskittyä vain kuolemaan, vaan se on hyvä paikka pohtia elämää.", alueen suunnitellut arkkitehti Bey Heng on sanonut.

Kiitoskivet

Kiitoskivet ovat arkkitehti Bey Hengin muistutus siitä, että suru vaihtuu lopulta kiitokseksi eletystä elämästä.

Esteetön kulku Esteetön kulku

la 2.11. klo 12.00