Täysin palkein! Äitienpäivä-konsertti

su 12.5. klo 18.00
Tapiolan kirkon urut ja teksti täysin palkein! Äitienpäiväkonsertti.

Tapiolan kirkko

Petri Komulainen, käyrätorvi Jan Lehtola, urut Religiosoja, romansseja ja äitien säveltämää musiikkia.

'Täysin palkein' -konserttisarjan 3. konsertti juhlistaa sunnuntaina 12.5. vietettävää äitienpäivää. Vapaa pääsy!

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu Yhteisvastuukeräykselle.

Petri Komulainen ja Jan Lehtola konsertoivat käyrätorvi-urku-duona Tapiolan kirkossa äitienpäivänä sunnuntaina 12. toukokuuta kello 18. Konsertissa kuullaan mm. äitien säveltämää musiikkia. Duo on etsinyt ja esittänyt lähes 30 vuotta alkuperäisiä teoksia käyrätorvelle ja uruille, ja nyt on mahdollisuus kuulla sekä varhaisimpia romantiikan ajan Andanter religioso -sävellyksiä että aivan uusinta ohjelmistoa. Duoteosten historia ulottuu varhaiseen romantiikkaan, kun lied kehittyi omaksi taidemuodokseen ja kosketinsoittimilla alettiin esittämään soolo- ja continuoteosten rinnalla sävellyksiä, joissa molemmilla soittimilla oli oma, itsenäinen ja solistinen rooli. Felix Mendelssohnin (1809–1847) tunnetut Lieder ohne Worte -pianosävellykset viitoittivat tietä sanattomien tunnelmakappaleiden maailmaan. Niiden tarkoitus oli ennen kaikkea toimia herkkien tunnelmien luojina soittimellisten ilmaisukeinojen avulla.

Käyrätorvi eli voimakasta kehityskauttaan jo 1800-luvun alkupuolella luonnontorven muodossa. Venttiilitorvi kehittyi sen rinnalle, mutta vielä Johannes Brahms (1833–1897) kirjoitti vaativan trion viululle, käyrätorvelle ja pianolle luonnontorvea ajatellen. Käyrätorvesta kehkeytyi ilmaisuvoimainen ja säveltäjien syviä mielialoja hyvin peilaava instrumentti, ja sen laajasta ja solistisesta ilmaisuskaalasta voi nauttia 1800-luvun sinfoniakirjallisuudessa mielin määrin. Urut kehittyivät samaan tapaan omalla sektorillaan aina 1800-luvun puolivälistä alkaen kirkollisesta instrumentista sinfoniseksi ja orkesteria jäljitteleväksi soitinten kuninkaaksi tai kuningattareksi. Syntyi teoksia, joita voi kutsua hyvin Andante religioso -sävellyksiksi. Nimi kertoo sävellystyypin tunnelatauksesta, joka sisältää harrasta, sentimentaalistakin tunnelmointia ilman virtuoosisia irtiottoja.

Carita Holmströmin Messusta Dona nobis pacem kuullaan kolme osaa: Introitus, Kyrie ja Gloria. Teos Petri Komulaisen ja Jan Lehtolan tilauksesta tarkoituksena saada genrerajoja ylittävä teos käyrätorvelle ja uruille. Carita Holmström oli tähän tehtävään ylivoimainen säveltäjä, sillä hän on vuosikymmeniä työskennellyt erilaisissa musiikillisissa yhteisöissä konserttilavoilta teattereihin. Teos sai kantaesityksensä messun yhteydessä Organo Novo -festivaalilla Helsingin Paavalinkirkossa marraskuussa 2010.

Konsertissa kuullaan myös tuorehko Jennah Vainion teos Unikeko. Kappale alkaa aamuauringon ensi säteiden säestämänä hitaasti heräävissä hetkissä kiihtyen päivän menevään vikkelyyteen. Päivän lähestyessä loppuaan on aika onnitella itseään päivän askareiden selättämisestä kunnialla sankarillisen ja elokuvamaisen tunnussävelen soidessa.

Jan Lehtola ja Petri Komulainen ovat ahkeria ja monipuolisia taiteilijoita. Lehtola on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian yliopistonlehtori ja puheenjohtaja Musiikkitalon urkukonserttitoiminnasta vastaavassa yhdistyksessä. Komulainen työskentelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian puhallinorkesterinjohdon lehtorina. Duo on julkaissut useita äänitteitä ja konsertista onkin mahdollista ostaa kotiin viemisiä omakustennehintaan kotiin. Luvassa on rikas ilta kamarimusiikin parissa.

• Musiikki Musiikki

Linkki avautuu uudessa välilehdessä