Espoon tuomiokirkko kirkonmäellään keskellä seurakuntaa

Tapahtumatiedot: https://www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat

Espoon tuomiokirkko on avoinna hetkittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta seuraavasti:
- talviaikaan 1.9.-31.5. ti-pe 10-17, la-su 10-18, ma suljettu
- kesäaikaan 1.6.-31.8. ma-su 10-18
Koko vuoden ajan messu klo 10 sunnuntaisin ja juhlapyhinä.

Messu klo 10 sunnuntaisin ja juhlapyhinä.

Huom! Espoon tuomiokirkko on suljettuna  remontin vuoksi ajalla 4/2025-11/2026.

Espoon jylhä keskiaikainen kirkko ja sen kellotapuli lämpimässä kesävalossa

Espoon tuomiokirkko on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo svenska församlingin kotikirkko. Joka sunnuntai ja pyhäpäivä kirkossa vietetään molempien seurakuntien jumalanpalvelukset ja kasteet. Hiippakunnan toiminta tuo kirkkoon pappisvihkimykset ja muut läheisesti hiippakunnan jumalanpalveluselämään kuuluvat tilaisuudet. Erityismessuista mainittakoon suosittu teemallinen Pysäkki-messu, joka pidetään parisen kertaa kuukaudessa.

Tuomiokirkko on musiikkielämän keskus Espoossa, sillä kirkossa järjestetään vuosittain kymmeniä konsertteja. Se on paitsi suosittu ulkopuolisten esiintyjien konserttipaikka, myös Espoon tuomiokirkkoseurakunnan omien konserttien näyttämö. Kesäisin kirkossa järjestetään kaksi kesän suosittua sarjaa: Suvisunnuntain iltamusiikki, johon on vapaa pääsy ja Urkuyö ja aaria (urkuyofestival.fi).

Joulun aika on toinen sesonki, jolloin tuomiokirkon valtaavat monet musiikkitilaisuudet: kauneimmat joululaulut -laulutilaisuudet ja monet joulukonsertit. Myös pääsiäisen aika on suosittua konserttiaikaa.

Arkisin kirkossa harjoittelevat seurakunnan monet kuorot ohjelmistoaan. Vuonna 2012 käyttöön otetut 42-äänikertaiset saksalais-romanttiset urut kutsuvat kanttoreita harjoittelemaan ja esiintymään.

Tervetuloa tilaisuuksiimme tai levähtämään tuokio keskiaikaisten holvien alla!

auton konepellille on sidottu hääparia juhlistava kukkakimppu

Hääkäytännöistä Espoon tuomiokirkossa

Espoon tuomiokirkossa on käytäntö, ettei häissä heitellä riisiä, ruusun terälehtiä tai muutakaan roskaavaa. Kirkossa saattaa kesälauantaisin olla 5-6 vihkimistä eikä pihaa ehditä siivota vihkimisten välissä. Pihan siivoaminen on hankalaa, koska kirkon edusta on päällystetty mukulakivillä.

Hääparia voi juhlistaa saippuakuplilla, kellojen kilistelyllä ja aplodeilla.

Lähellä sijaitsevia tiloja ja kohteita

Espoon tuomiokirkko